Watervallen en beken laten vervagen

Vaak wordt gezegd dat een foto een momentopname is, maar soms kun je meer dan alleen maar een moment vastleggen. Een langere sluitertijd kan bewegingen vervagen en dat leidt tot prachtige effecten als je opnamen maakt van stromend water.

Picture_Tutorial_img3

Als je een stromend beekje of een waterval fotografeert met een belichtingstijd van een seconde of meer, lijkt het water wit door de vervaagde beweging. Dit geeft het water een vloeiend uiterlijk, waarin de beweging op een ongewone manier zichtbaar is.

Maar om dit effect met succes te realiseren, moet je je goed voorbereiden. Ten eerste heb je een statief nodig, of in ieder geval iets stevigs waarop je je camera kunt laten rusten als je opnamen met een lange sluitertijd wilt maken.

De Canon PowerShot G-, S- en SX-serie beschikken, evenals de IXUS 310 HS en IXUS 300 HS, over de modus Sluitertijdvoorkeuze AE (Tv). Als je een van deze camera's bezit, schakel dan de Tv-modus in en kies een sluitertijd van één seconde of meer om het gewenste effect te bereiken.

Opnamen maken van regendruppels
Je kunt ook eens een langere sluitertijd uitproberen wanneer je foto's maakt tijdens een regenbui. Elke regendruppel beweegt tijdens de belichting een klein stukje, waardoor je langwerpige waterstralen krijgt. Het beste effect bereik je als je de camera naar het licht richt, zodat de regendruppels vanaf de andere kant worden verlicht. Vergeet niet om een statief te gebruiken of iets stevigs waarop je de camera kunt laten rusten.

1  2  3   4  5