Tips & Tricks: Water

Onscherpe wateropname voor creatief effect

Als fotograaf wil je vaak de actie 'bevriezen'. Maar door de sluiter langer open te houden, kun je ook sfeervolle foto's maken.

Picture_Tutorial_p1
Pontneddfachan, © Gordon Stirrat 2011, Canon EOS 30D

Hoe maak je een opname met zo'n onscherp watereffect voor een dromerige sfeer? Je moet daarvoor een lange sluitertijd gebruiken. Hoe langer de belichting, hoe zachter het watereffect.

Draai het programmakeuzewiel rechts bovenop je EOS naar Tv. In de modus Tv (AE met sluitervoorkeur) kun je de sluitertijd voor je foto instellen. De camera kiest dan de juiste diafragma-instelling, zodat je toch de juiste belichting krijgt. Met het hoofdinstelwiel achter de ontspanknop selecteer je de gewenste sluitertijd. De mate van vervaging hangt af van de snelheid waarmee het onderwerp beweegt en de duur van de belichting.

Omdat water met verschillende snelheden stroomt, moet je een beetje experimenteren met de sluitertijd om een mooi onscherp watereffect te krijgen. Je kunt het beste beginnen met een sluitertijd van een halve seconde. Vaak worden belichtingen van 30 seconden gebruikt om een mooie, gladde afwerking te krijgen. Een handige tip is om een lagere ISO-snelheid (de lichtgevoeligheid van de beeldsensor in je camera) in te stellen, zodat je een langere sluitertijd kunt kiezen.

Als je het water vervaagt, moet de rest van de foto wel scherp zijn. Dus zorg dat je camera stabiel is en niet beweegt. Je kunt daarvoor het best een statief gebruiken, zodat je gemakkelijk een plekje kunt vinden. Anders moet je een vlak oppervlak vinden waarop je de camera kunt neerzetten.

Ruisreductie lange sluitertijd
Op digitale foto's kan bij langere sluitertijden meer 'ruis' (korreleffect) ontstaan. Je kunt dit verminderen door Long Exposure Noise Reduction (Ruisreductie lange sluitertijd) te gebruiken, waarvan veel EOS-camera's zijn voorzien. Deze functie vind je onder Custom Functions (Persoonlijke voorkeuze) in de <MENU>-instellingen. Het gebruik van de functie kan per EOS-camera verschillen. Raadpleeg daarom de instructiehandleiding voor jouw EOS-camera (hier te downloaden).

Bij gebruik van deze functie duurt het opslaan van de foto echter even lang als de belichtingstijd. Dus bij een belichtingstijd van 15 seconden duurt het 30 seconden voordat de foto is opgeslagen en op het LCD-scherm van de camera wordt weergegeven.

1  2