Objectieven en statieven

Landschapsfoto's van het platteland worden vaak genomen met groothoekobjectieven om het volledige beeld vast te kunnen leggen. Voor stadsgezichten zijn korte telelenzen vaak geschikter zodat je kleine gebieden met veel details kunt uitlichten.

Landschapsfoto's van het platteland worden vaak genomen met groothoekobjectieven om het volledige beeld vast te kunnen leggen. Voor stadsgezichten zijn korte telelenzen vaak geschikter zodat je kleine gebieden met veel details kunt uitlichten.

De meeste Canon IXUS- en PowerShot-modellen hebben een zoomfunctie die varieert van groothoek tot telelens en zijn dus ideaal voor het fotograferen van stadsgezichten. Benut deze functie optimaal om je foto's zoveel mogelijk te laten variëren. Met objectieven, zoals de EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM of de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS van EOS-camera's, beschik je over de flexibiliteit die je nodig hebt voor het nemen van dergelijke foto's.

Een statief is handig om ervoor te zorgen dat je camera niet beweegt, maar als je geen driepotig statief mag gebruiken, is een eenpotig statief een goed alternatief. Dit is een uitschuifbare poot waarop je een camera kunt bevestigen. Zo voorkom je verticale beweging van de camera, maar er kan nog wel sprake zijn van enige horizontale beweging.

Sommige compacte digitale camera's van Canon beschikken over objectieven met Image Stabilizer (IS-objectieven), zoals de twee zojuist vermelde objectieven voor EOS-camera's. Het IS-systeem van Canon maakt gebruik van gyro-motoren in de objectieven die bewegingen opmerken. Ook maakt het IS-systeem gebruik van een 'zwevend' element in het objectief dat de beweging van de camera tegengaat en voor stabiele foto's zorgt.

Je kunt de gevolgen van bewegingsonscherpte ook verminderen door een kortere sluitertijd in te stellen. Stel de camera in op de Tv-modus (indien beschikbaar) en selecteer een sluitersnelheid van 1/250 of 1/500 seconde. Het kan zijn dat je bij bepaalde lichtniveaus de ISO-instelling moet verhogen naar 800 of zelfs naar 1600 om deze sluitertijden mogelijk te maken. Hogere ISO-instellingen kunnen tot meer ruis in de foto's leiden, maar dit korrelige effect past vaak wel bij stadsgeszichten.

Opsturen naar de Galerij
Nu heb je vast genoeg inspiratie opgedaan om met je camera de stad in te gaan. Verken en experimenteer erop los en stuur je mooiste foto's naar de Galerij. Wie weet wordt jouw foto volgende maand wel getoond als een van de beste!

1  2  3  4