Personen uit foto's verwijderen

Tenzij je 's ochtends heel vroeg opstaat, is het mogelijk dat voorbijgangers je stadsgezichten ontsieren. Je kunt dit probleem oplossen met grijsfilters (ND-filters).

Deze filters verlagen het aantal lichtstralen dat door het objectief valt en verlengen de belichtingstijd ter compensatie. Bij een belichtingstijd van 20 tot 30 seconden staan voorbijgangers niet lang genoeg op dezelfde plek om een afbeelding te vormen. Het resultaat is dat de straat verlaten lijkt.

Je hebt hiervoor wel een redelijk extreme grijsfilter nodig, zoals bijvoorbeeld een filter met een dichtheid van 3.0, waarbij het licht in stoppen van 10 wordt gefilterd. Dat betekent dat je opnamen kunt maken met een belichtingstijd van 32 seconden in plaats van 1/30 seconde.

Plaats je camera op een stevig statief om beweging tijdens deze lange belichtingstijd te voorkomen. Op drukke plekken is het in sommige steden echter niet toegestaan een statief te gebruiken. Handig dus om dit van te voren te controleren.

Monochrome afbeeldingen

Stadsgezichten zijn bijzonder geschikt voor zwart/wit fotografie, het weghalen van de kleuren benadrukt immers de vormen en het contrast. Je kunt met de functie 'My Colors' aanwezig in veel Canon-camera's zwart/wit opnamen of bijvoorbeeld foto's in Sepia maken. Maar ook kun je kiezen voor Vived Red waarbij de kleur rood meer naar voren komt in de foto. Je kunt daarnaast de opnamemodus 'Color accent' gebruiken om een bepaalde tint te benadrukken. Raadpleeg de instructiehandleiding voor informatie over je camera.

Als je echter over beeldbewerkingssoftware beschikt op je pc, zoals Canon’s Digital Photo Professional (meegeleverd met alle EOS- en bepaalde PowerShot-camera's), kun je zwart/wit effecten achteraf toepassen op kleurenfoto's. Dat betekent dat je je tijdens het nemen van de foto niet hoeft te beperken tot een bepaald effect en dat je met verschillende effecten van een originele kleurenfoto kunt experimenteren. Alle kleurgegevens gaan verloren als de camera de afbeelding verwerkt tot zwart/wit JPEG-bestanden.

1  2  3  4