LEGRIA Tips & Tricks

Boeiende verhalen vertellen met foto's en movies

Om mooie beelden te maken die een verhaal of boodschap aan jouw kijkers overbrengen, heb je zowel technische als artistieke vaardigheden nodig.

Canon-camera's beschikken over allerlei technische snufjes en functies die je helpen bij de technische aspecten van een verhaal. Maar om te beslissen wat je in het frame wilt opnemen, wat je wilt weglaten en waar je de belangrijkste onderdelen in het beeld gaat plaatsen, moet je zelf nadenken en artistieke beslissingen nemen.

Welke camera je ook gebruikt, er zijn meerdere technieken om een verhaal te vertellen met je foto's. Canon-tutor Brian Worley legt uit hoe je het beste uit je camera kunt halen. Hij onthult ook handige tips voor opnamen met je LEGRIA en legt uit hoe je een extra element aan je visuele verhalen kunt toevoegen door je foto's te printen met een PIXMA Wi-Fi-printer.

  • Iemand filmen die zijn of haar verhaal vertelt
  • De regel van derden
  • Pan de camera voorbij onderwerpen op de voorgrond
  • Maak bewerken en bekijken gemakkelijker
  • Gebruik natuurlijke frames

Iemand filmen die zijn/haar verhaal vertelt

Als je een levensecht verhaal wilt vertellen met je LEGRIA, is het belangrijk om je frame samen te stellen. Bijvoorbeeld als je een ouder familielid interviewt over zijn of haar vroegere jaren – of als je een korte documentairefilm wilt maken over iets waarvoor je een passie hebt.

Boeiende verhalen vertellen met foto's en movies-Canon

Miguel Virkkunen Carvalho, Naar de oude stad
Gebruiksrechten - https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Omdat je het verhaal later misschien wilt bewerken, moet je zorgen dat de continuïteit tussen de clips bewaard blijft. Het is dus belangrijk dat je je onderwerpen op dezelfde relatieve plek houdt. Het is heel moeilijk om films te bewerken waarbij de onderwerpen van de ene op de ander clip ineens rechts in plaats van links staan!

Als je een video maakt van iemand die tegen de camera praat, plaats de persoon dan aan de zijkant van het frame met behulp van de regel van derden (zie hieronder).

Wat ook helpt, is om andere relevante onderwerpen of voorwerpen dicht bij de camera in het frame te plaatsen, om de hoeveelheid ruimte naast het hoofdonderwep te verminderen.


De regel van derden

Als je het hoofdonderwerp op een kruispunt van twee lijnen plaatst, krijgt je daar vaak een krachtigere compositie mee dan het onderwerp gewoon in het midden van het frame te plaatsen.

De regel van derden maakt gebruikt van een denkbeeldig raster met twee lijnen die horizontaal lopen en twee lijnen die verticaal lopen, evenredig verdeeld over het frame, zodat de scène in negen gelijke segmenten wordt opgedeeld. 


Boeiende verhalen vertellen met foto's en movies-Canon


Pan de camera voorbij voorwerpen op de voorgrond

Het is belangrijk om de camera te bewegen om de onderwerpen en actie te volgen, maar als je de camera opzettelijk voorbij een voorwerp op de voorgrond pant, helpt dat vaak bij de overgang van de ene soort opname naar de andere.

  • Stel de camera in op een breder zoombereik en stel scherp op je hoofdonderwerp terwijl hij of zij door het frame beweegt.
  • Pan met het onderwerp en laat het nabije voorwerp het frame doorkruisen.
  • Herkader de scène en leg deze vanuit een andere hoek vast. Laat het voorwerp om de voorgrond uit het frame verdwijnen terwijl je met hetzelfde onderwerp pant.

Maak bewerken en bekijken gemakkelijker

Als je een movie maakt van twee mensen die in een interviewscène of informeel met elkaar praten, is het belangrijk dat je ze steeds aan één kant van de denkbeeldige lijn tussen hen in houdt. Als je over de lijn heen gaat, lijkt het net of de gefilmde mensen van plek verwisselen in de movie. Dit is niet alleen verwarrend voor de kijker, maar ook moeilijk om te bewerken.

Gebruik natuurlijke frames

Als je movies maakt die een verhaal vertellen, kun je met natuurlijke frames zorgen dat de actie in het juiste deel van het frame plaatsvindt.

Als je vanuit de deuringang filmt terwijl iemand aan komt lopen, laat je daarmee zien dat iemand naar de deur toeloopt en de ruimte binnenstapt waar de camera zich bevindt. Als je daarna overschakelt naar een opname van buitenaf met zijn of haar hand op de deurkruk, heb je daarmee een handige clip om de overgang van buiten naar binnen met verschillende helderheidsniveaus te bewerken.