Tips & Tricks voor compactcamera's

Boeiende verhalen vertellen met foto's en movies

Om mooie beelden te maken die een verhaal of boodschap aan jouw kijkers overbrengen, heb je zowel technische als artistieke vaardigheden nodig.

Canon-camera's beschikken over allerlei technische snufjes en functies die je helpen bij de technische aspecten van een verhaal. Maar om te beslissen wat je in het frame wilt opnemen, wat je wilt weglaten en waar je de belangrijkste onderdelen in het beeld gaat plaatsen, moet je zelf nadenken en artistieke beslissingen nemen.

Welke camera je ook gebruikt, er zijn meerdere technieken om een verhaal te vertellen met je foto's. Canon-tutor Brian Worley legt uit hoe je het beste uit je camera kunt halen. Hij onthult ook handige tips voor opnamen met je LEGRIA en legt uit hoe je een extra element aan je visuele verhalen kunt toevoegen door je foto's te printen met een PIXMA Wi-Fi-printer.

Fascinerende visuele verhalen vertellen met je IXUS of PowerShot

Compactcamera's zoals je IXUS of PowerShot beschikken vaak over een uitgestrekte scherptediepte, waardoor ze ideaal zijn voor het vastleggen van beelden die het volledige verhaal van een onderwerp en de bijbehorende omgeving vertellen. Deze maand bespreekt Canon:

  • De scherptediepte maximaliseren
  • Lichtstrepen gebruiken om de kijker door een foto heen te leiden 

De scherptediepte maximaliseren

Als je een scène met veel details wilt vastleggen om je verhaal over te brengen, detecteert Smart Auto op IXUS-camera's automatisch als 'landschap' en past de instellingen daarop aan. Sommige PowerShot-camera's beschikken ook over Av-modi. Kies in dat geval een lage 'f' om de scherptediepte te maximaliseren en meer details van de scherpgestelde scène vast te leggen.


Boeiende verhalen vertellen met foto's en movies-Canon

Rex Chan, Stadslicht
Gebruiksrechten - https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Kleine camera's en camera's met een variangle-LCD kunnen zodanig worden geplaatst, dat ze een heel ander perspectief van elke specifieke scène vastleggen. Zo kun je meer vertellen over een stadsscène, landschap of foto van mensen in context.

Tip: gebruik de leidende lijnen van een stoep om de kijker door de foto heen te leiden, door de camera laag bij de grond te houden als je stadsgezichten vastlegt.


Gebruik lichtstrepen om de kijker door een foto heen te leiden

De meeste camera's hebben een modus voor lange belichting. Gebruik deze modus om 's avonds foto's te maken. Gebruik de lijnen van het bewegende verkeer om de kijker door het frame heen te leiden en een verhaal te vertellen over de gebeurtenissen op de foto – bijvoorbeeld vrachtwagens die in de haven aankomen of een auto die alleen over een rustige weg rijdt.

Het kan moeilijk zijn om de camera stil te houden. Gebruik daarom een statief of plaats de camera op een stabiel oppervlak zoals een raamkozijn of muur om ongewenste cameratrillingen te voorkomen.

Als je je geïnspireerd voelt om een foto met een fascinerend verhaal te maken, deel het dan met de rest van de wereld. Upload ze naar de Galerij.