Tips & Tricks: Fotografie in het zomerlicht

Witbalans

De kleur van het licht heeft een waarde: de kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur speelt een belangrijke rol bij digitale fotografie, al ben je misschien beter bekend met de term 'witbalans'.

Picture_Tutorial_img3

Het menselijk oog en het brein passen zich goed aan de veranderende kleur van het licht aan. Een vel wit papier is altijd wit, of je er nu buiten in het daglicht (blauwachtig) of binnen bij een gloeilamp (geelachtig) naar kijkt.

Camera's kunnen zich niet op die manier aanpassen. De kleurtemperatuur van het licht moet worden ingesteld. De sensor in je camera kan met één druk op een knop worden ingesteld voor veel verschillende kleurtemperaturen. Tot de instellingen behoren Daylight (Daglicht), Shade (Schaduw), Cloudy (Bewolkt), Tungsten (Kunstlicht), Fluorescent, Flash (Flits) en Custom (Aangepast).

Je zult zien dat er drie instellingen voor daglicht zijn. Dat is omdat de kleurtemperatuur van het licht in de schaduw of bij bewolking anders is. Voor de flitser is er ook een speciale instelling, ook al zijn de meeste flitsers geprogrammeerd om dezelfde kleurtemperatuur te geven als bij daglicht.

Als dat allemaal wat ingewikkeld klinkt, kun je de Auto White Balance (AWB, Automatische witbalans) instellen. Daardoor wordt het licht dat de sensor bereikt geanalyseerd en stelt de camera een geschikte waarde in. Als je echter zeker wilt zijn van de witbalans, kun je een aangepaste witbalans kiezen. Maak een foto van een wit onderwerp (een wit stuk papier is geschikt, maar een 18% grijs stuk karton is ideaal). De camera gebruikt de informatie van deze afbeelding om de witbalans in te stellen voor toekomstige foto's. Wel moet je de procedure herhalen wanneer het licht verandert.

Kleurtemperaturen worden gemeten in Kelvin, of K (zonder gradenteken). Waarden die relevant zijn voor fotografie, liggen ongeveer tussen 1000 K (kaarslicht) en 10.000 K (zeer blauwe lucht). Het gemiddelde daglicht is ongeveer 5000 tot 5500 K; gloeilampverlichting is ongeveer 2700 K; het licht vroeg in de morgen of aan het eind van de dag is ongeveer 3000 tot 3500 K.

Met sommige EOS-modellen kan je de sensor balanceren voor een bepaalde kleurtemperatuurwaarde. Raadpleeg de instructiehandleiding voor meer informatie.

1  2  3  4