Tips & Tricks: Fotografie in het zomerlicht

Opnamemodi

In de automatische modus kan fotograferen op een strand soms lastig zijn. Het witte zand reflecteert veel meer licht dan een gemiddeld onderwerp, waardoor de camera denkt dat de omgeving in zeer fel licht staat. De sluitertijd wordt door de camera kort gehouden, zodat het resultaat donkerder is dan je verwachtte.

Picture_Tutorial_img4_DSC

De PowerShot- en IXUS-modellen beschikken over de Smart Auto-modus met scènedetectietechnologie, voor het moeiteloos maken van mooie foto's. Deze technologie detecteert automatisch tot 58 verschillende scènes en kiest de beste instelling voor een optimaal resultaat. De technologie is slim genoeg om de lichtcondities te detecteren, van helder daglicht tot bewolkt en van achtergrondverlichting tot blauwe lucht.

Zodra de condities zijn gedetecteerd, worden de juiste instellingen toegepast. De camera zal bijvoorbeeld het blauw van de lucht dieper maken om de kleur te benadrukken. Bij het maken van foto's bij zonsondergang, worden de oranje tinten benadrukt, zodat het gouden licht nog sterker wordt.

Met de histogramfunctie van je camera kun je de belichting ook bekijken nadat je de foto hebt gemaakt (zie aanwijzingen in de handleiding). Er wordt dan een grafiek gemaakt waarin de distributie van alle lichtpartijen in de foto worden getoond. Als alle lichtpartijen links zijn geconcentreerd, is de afbeelding onderbelicht. Een concentratie aan de rechterkant wijst op overbelichting. Als de lichtpartijen evenwichtig over de grafiek zijn verspreid en weinig of geen lichtpartijen de linker- of rechterrand raken, dan is de afbeelding goed belicht.

Naar de Galerij
Nu je weet waarom het licht in deze tijd van het jaar zo'n belangrijke rol speelt, is het tijd om die kennis in de praktijk te brengen. Pak dus je camera en ga foto's maken; bij de selectie van foto's voor de volgende Galerij gaat het om interessant gebruik van licht. Kies de mooiste foto's uit en upload deze voor de Galerij. Wie weet maak jij wel een van de beste foto's van volgende maand!

1  2  3  4