Tips & Tricks: Fotografie in het zomerlicht

Witbalans

De kleur van het licht heeft een waarde: de kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur speelt een belangrijke rol bij digitale fotografie, al ben je misschien beter bekend met de term 'witbalans'.

Picture_Tutorial_img3

Het menselijk oog en het brein passen zich goed aan de veranderende kleur van het licht aan. Een vel wit papier is altijd wit, of je er nu buiten in het daglicht (blauwachtig) of binnen bij een gloeilamp (geelachtig) naar kijkt.

Camera's kunnen zich niet op die manier aanpassen. De kleurtemperatuur van het licht moet worden ingesteld. De sensor in je camera kan met één druk op een knop worden ingesteld voor veel verschillende kleurtemperaturen. Tot de instellingen behoren Daylight (Daglicht), Cloudy (Bewolkt), Tungsten (Kunstlicht), Fluorescent, Fluorescent H, Flash (Flits), Underwater (Onder water) en Custom (Aangepast).

Je zult zien dat er instellingen zijn voor Daylight (Daglicht) en Cloudy (Bewolkt). Dat is omdat de kleurtemperatuur van het licht bij bewolking anders is dan in normaal daglicht.

Als dat allemaal wat ingewikkeld klinkt, kun je de Auto White Balance (AWB, Automatische witbalans) instellen. Daardoor wordt het licht dat de sensor bereikt geanalyseerd en stelt de camera een geschikte waarde in. Als je echter zeker wilt zijn van de witbalans, kun je een aangepaste witbalans kiezen. Maak een foto van een wit onderwerp (een wit stuk papier is geschikt, maar een 18% grijs stuk karton is ideaal). De camera gebruikt de informatie van deze afbeelding om de witbalans in te stellen voor toekomstige foto's. Wel moet je de procedure herhalen wanneer het licht verandert.

1  2  3  4