Een onvergetelijke vakantie

Als je graag fotografeert, heb je je camera vermoedelijk altijd in de buurt. En op vakantie heb je hem waarschijnlijk altijd bij je. Maar wat fotografeer je nu precies? Ben jij zo iemand die voortdurend foto's maakt maar nooit echt ziet waar je geweest bent? Zou je terug willen komen met minder maar wel met betere foto's? Hier volgen enkele tips waarmee je kunt beginnen.

Landschappen
Landschappen behoren tot de populairste onderwerpen voor vakantiefoto's. Vele ervan worden gewoon gefotografeerd om ons te herinneren aan wat we hebben gezien maar dat is geen reden om het creatieve proces dan maar buiten beschouwing te laten. 

Het vastleggen van de sfeer van een landschap in een foto is niet gemakkelijk. Het gaat niet alleen om het uitzicht maar ook om de geluiden en geuren, de wind en de warmte. Het is niet mogelijk om dat allemaal met de camera vast te leggen. Uiteindelijk bepalen de compositie en de belichting of een landschapsfoto een succes is of niet. Heb je deze twee aspecten goed, dan kan zelfs het meest alledaagse landschap er prachtig uit zien. Heb je ze fout, dan ziet het allermooiste landschap er alledaags uit.

Bij compositie gaat het allemaal om balans. Er zijn maar weinig landschappen waarbij het gehele beeld ongeveer hetzelfde is. 

Bomen, gebouwen, muren, heuvels, bergen of andere elementen onderbreken waarschijnlijk het uitzicht. Door je camera gewoon een beetje te draaien, verplaats je het belangrijkste onderwerp naar links, rechts, boven, beneden of het midden van de opname.

1   2  3  4