Tips & Tricks: stillevenfotografie

Experimenteren met belichting

Licht door een raam is goed als je overdag foto's kunt maken. 's Avonds moet je op een andere manier voor licht zorgen.

Een elektronische flitser kan effectief zijn, maar alleen als deze zich op enige afstand van je EOS bevindt. Het is geen goed idee om de ingebouwde flitser van de camera te gebruiken. Hiermee krijgt je stilleven een vlakke belichting en komt ook de sfeer van je foto minder goed tot zijn recht.

Er is een accessoire dat de flitsschoenkabel OC-E3 wordt genoemd. Dit is een verlengkabel waarmee je een Speedlite-flitser tot 80 cm van de camera kunt houden. Eventueel kun je de Speedlite Transmitter ST-E2 of ST-E3-RT gebruiken. Er zijn draadloze eenheden die op de flitsschoen van de camera passen en waarmee een of meer externe Speedlites kunnen worden aangestuurd. De Speedlites kunnen vervolgens worden gebruikt met softboxes en reflectoren om de belichting volledig te beheersen.

Een zorgvuldig gekozen flitserbelichting verbetert foto's van een stilleven.

Witbalans
De lichtkleur is afhankelijk van de bron, zoals daglicht. Maar zelfs dit varieert: licht is warmer (roder) bij zonsopgang en zonsondergang en koeler (blauwer) midden op de dag. Het licht op een bewolkte dag of in de schaduw op een zonnige dag is nog koeler. Deze verschillende kleuren worden de kleurtemperatuur van de lichtbron genoemd.

Evenzo hebben kunstmatige lichtbronnen hun eigen kleurtemperatuur. Licht van gloeilampen is oranje, terwijl tl-lampen een groen licht verspreiden.

Je ogen passen zich automatisch aan deze verschillen in kleurtemperatuur aan en op je EOS camera zorgt de AWB-waarde (automatische witbalans) hier normaal gesproken voor. Als je foto's opslaat als RAW-afbeelding, hoef je niet per se de juiste witbalans in te stellen. Je kunt dit corrigeren wanneer je de foto bekijkt met de DPP-software (Digital Photo Professional) van Canon op je computer. Als je foto's als JPEG-bestanden opslaat, hoef je dit niet te regelen. Maak enkele foto's met verschillende witbalansinstellingen en bekijk de foto's op het display van de camera om te zien wat het beste resultaat oplevert.

Wanneer je je echter vlak bij een kleurrijk onderwerp bevindt, verkrijg je het meest nauwkeurige beeld met een aangepaste witbalans. Het verschilt enigszins per cameramodel hoe je deze waarde instelt, maar in wezen maak je een foto van een wit vel karton of papier dat het volledige frame vult. Op de camera wordt deze neutrale foto gebruikt om de aangepaste witbalans in te stellen. Je kunt deze functie ook gebruiken om bewust de kleurbalans van je foto's te regelen, bijvoorbeeld door oranje/bruin toe te voegen voor een vintage sfeer van foto's.

Raadpleeg de gebruikershandleiding voor stapsgewijze instructies.

1  2  3   4  5

Stillevenfotografie
Reisfotografie