Fotografie-tutorial: Fotograferen in het voorjaar

Zorg dat je niet beweegt
Maar als je geen statief bij de hand hebt, kun je de effecten van camerabewegingen ook verminderen door een hoge sluitersnelheid te gebruiken. Hierdoor voorkom je de beweging niet, maar de beweging heeft wel minder tijd om de foto te beïnvloeden.

Als je voor een hogere sluitertijd kiest, krijg je een kleinere scherptediepte van de lensopening die door de camera is geselecteerd. Dit is het gebied aan weerskanten van het scherpstelgebied waarop wordt scherpgesteld. Door een beperkte scherptediepte wordt de achtergrond vaag. Dit kan een voordeel zijn, maar het betekent ook dat bepaalde gebieden van het onderwerp mogelijk niet scherp zijn. Het is aan jou om een balans te vinden tussen een hogere sluitertijd en een kleinere lensopening.

Een bewegend onderwerp
Een bloem zal door het kleinste briesje bewegen, en dat zie je terug als je het hele onderwerp inkadert. Door een hoge sluitertijd te gebruiken verminder je dit effect, omdat de beweging van het onderwerp minder tijd heeft om de foto te beïnvloeden.

Je kunt ook een windscherm gebruiken. Voor onderwerpen die zich dicht bij de grond bevinden, heb je alleen een paar korte dunne stokjes en wat plastic nodig. Plaats de stokjes op drie plaatsen rondom het onderwerp en zet het plastic hier tegenaan. Je kunt het beste transparant plastic gebruiken omdat je hiermee het licht doorlaat en de achtergrond kunt zien.

1  2  3  4