Tutorials voor EOS

Tips & tricks met je EOS DSLR

Nu de wintermaanden achter ons liggen komt de lente er weer aan. Dit jaargetijde zorgt altijd voor een golf van nieuw leven. De dagen worden weer langer, de knoppen beginnen uit te lopen, de bloemen beginnen te bloeien en de eerste lammetjes worden geboren. Er hangt optimisme en energie in de lucht.


  • Wees voorbereid op spontane momenten
  • Denk aan de achtergrond
  • Zak door je knieën
  • Fotografeer naar het licht toe
  • Helderdere, lichtere foto's
  • Rustig en authentiek
  • Gebruik RAW en haal er je voordeel uit


Wees voorbereid op authentieke momenten

Een geliefde die in lachen uitbarst. Een vluchtige blik tussen vrienden. Als je een moment wil vastleggen waarop iemands persoonlijkheid op een natuurlijke manier naar voren komt, gebruik dan een middelgroot telefoto- of zoomobjectief voor meer authenticiteit. Een objectief met een brandpuntsafstand van 50-85 mm en een snel diafragma is ideaal. Hierdoor kun je snel en nauwkeurig op je onderwerp scherpstellen en kun je rustig afwachten, kijken en op het juiste moment afdrukken.

Tip: Zet de camera in portretmodus of, als je iets geavanceerders wilt, gebruik de diafragmavoorkeuze (Av) met Auto ISO. Zet scherpstellen op AI Servo zodat je onderwerpen gevolgd worden. Als je foto's maakt van vrienden of bekenden, weet je waarschijnlijk hoe ze op bepaalde situaties zullen reageren. Zit dus klaar om ze zo natuurgetrouw mogelijk te fotograferen.

voorjaar - Canon
Pabak Sarkar, Gezellig bijpraten met een bakje koffie
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Denk aan de achtergrond

Voor een goede foto heb je niet alleen een persoon in je compositie nodig. Je wilt ook een heldere en vrolijke omgeving die past bij de sfeer die je wilt vastleggen. Het is een uitdaging om te voorkomen dat de achtergrond net zo belangrijk wordt als het hoofdonderwerp, maar je wilt wel dat de achtergrond visueel interessant is. Met een groothoekobjectief zoals de Canon EF 24 mm f/2.8 IS USM kun je de persoon echt in 'zijn of haar moment' weergeven.

Tip: Gebruik een groter diafragma en laat je hoofdonderwerp minder dan een derde van je kader innemen.

voorjaar - Canon
Mario Mancuso, Bloemen en herinneringen
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Zak door je knieën tot op 'beesthoogte'

Als je binnen- of buitenshuis dieren fotografeert, probeer dat dan vanaf hun ooghoogte te doen. Je geeft op die manier hun wereld weer waardoor je heel goed hun persoonlijkheid kunt vastleggen. Zo'n lager perspectief geeft je een heel ander en grappig beeld en je hebt bovendien alle ruimte voor de achtergrond van je onderwerp. Met het licht van het voorjaar kun je het visueel allemaal nog interessanter maken.

voorjaar - Canon
Phil Roeder, Hond 345/365
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

voorjaar - Canon
Martinak15, Voorjaar
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Fotografeer naar het licht toe

Met het voorjaar komen ook de heldere, zonnige dagen; dé kans om deze helderheid in je foto's vast te leggen. Probeer zo te staan dat de zon net buiten het kader en achter je onderwerp valt. Gebruik een groothoekobjectief zoals de Canon EF 24-70 mm f/4L IS USM en fotografeer met het grootste diafragma. Zorg dat je niet rechtstreeks door het objectief naar de zon kijkt. Als je dat prettiger vind, kun je Live View gebruiken en op je LCD-scherm kijken. 

Je zult ook een ander lichtmetingspatroon moeten gebruiken, zoals partial- of spotmetering. Op die manier leest je camera alleen de belichting van het onderwerp en heeft het relatief helderdere achtergrondlicht niet te veel invloed.


Helderdere, lichtere foto's

Het licht van het voorjaar kan voor zeer sprekende beelden zorgen. Met de camera op diafragmavoorkeuze (Av) kun je belichtingscompensatie gebruiken om de belichting te versterken. Deze techniek werkt perfect op heldere voorjaardagen. 1 stop of iets meer is al voldoende. Je wilt namelijk een lichtere sfeer vastleggen in plaats van een technisch perfecte belichting te krijgen. 


Rustig en authentiek

Als je iemand wilt vastleggen zoals die persoon écht is, dan moet je je als fotograaf zo bescheiden mogelijk opstellen. Het helpt daarbij als je camera weinig geluid maakt, zodat je onderwerpen minder snel zullen reageren op het feit dat jij een foto van ze maakt. Gebruik de stille modus om het geluid van de sluiter die ontspant te verminderen of schakel Live View in waardoor de sluiter ook minder geluid maakt. 


Gebruik RAW en haal er je voordeel uit

Stel je camera in op RAW-opnamen als je camera deze indeling ondersteunt. Dan kun je je opnamen verfijnen en optimaliseren nadat je de foto hebt gemaakt. Ook op die manier kun je iemands persoonlijkheid eruit laten springen. Je kunt de foto's lichter maken of een Picture Style met meer kleuren kiezen en een nieuwe versie van de foto op de geheugenkaart opslaan. Uiteraard kun je altijd teruggaan naar de oorspronkelijk RAW-opname en die naderhand op een computer opnieuw bewerken.

Mocht je EOS-model geen RAW-verwerking in de camera ondersteunen, dan kun je met Digital Photo Professional, dat met alle EOS-camera's wordt meegeleverd, de opnamen naderhand op een computer bewerken. 


Upload je foto naar Canon's galerij

Ben je geïnspireerd om iets nieuws te proberen met je camera? Stuur je foto's dan naar Canon's Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Hier kun je eenvoudig je afbeeldingen uploaden.