Tips & Tricks: sportfotografie

Het beslissende moment

Zeker bij sportfotografie is het vastleggen van het onderwerp op het beslissende moment van groot belang.

Dit kan het moment zijn waarop een hardloper de finishlijn passeert of een tennisser met zijn racket de bal raakt. Sommige fotografen werken graag met de modus voor continu-opnamen van hun camera om het moment vast te leggen.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_p3_1

Doelpunt, © Torben Andresen 2011, Canon EOS-1D Mark IV

Hoe dan ook, het is enorm bevredigend als je het beslissende moment in één beeld kunt vastleggen. Het geheim is om op het juiste moment te anticiperen. De beste manier om dat te leren, is oefenen. Vraag een vriend om een tennisbal hoog te houden op zijn racket en probeer zo veel mogelijk foto's te maken van het moment waarop de bal de snaren raakt. Probeer vervolgens een wat lastigere situatie, bijvoorbeeld het moment waarop iemand tegen een voetbal trapt. Kun je het moment vastleggen waarop de schoen de bal raakt?

Beelden stilzetten of pannen
Wanneer je snel bewegende onderwerpen fotografeert, lijkt het voor de hand liggend dat je een korte sluitertijd moet instellen om beelden als het ware stil te zetten. Een foto die is gemaakt met een sluitertijd van 1/1000 seconde zal veel scherper worden weergegeven dan een foto met een sluitertijd van 1/100 seconde.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_p3_2

Pannen, © Enrico Bogetto 2011, Canon EOS 30D

Wil je echter wel een stilgezette opname? Dergelijke opnamen komen vaak emotieloos over. Onscherpte geeft een foto dynamiek. De gewenste sluitertijd is afhankelijk van:
   • De verplaatsingssnelheid van het onderwerp
   • De afstand tussen het onderwerp en de camera
   • De hoeveelheid onscherpte die je wilt zien. 
Stel het programmakeuzewiel op je EOS in op Tv (AE-sluiterprioriteit) en experimenteer met verschillende sluitertijden. Bekijk elke foto om het effect te bestuderen.

Een andere manier om beelden stil te zetten, is door gebruik te maken van een relatief lange sluitertijd (bijvoorbeeld 1/30 seconde) en de camera te draaien om de verplaatsing van het onderwerp te volgen. Deze techniek noemen we ‘pannen’. Het is de bedoeling het onderwerp op dezelfde plaats in de zoeker te houden zodat het scherp wordt weergegeven. Met pannen van de camera creëer je een vage achtergrond, wat dynamiek aan de opname toevoegt.

Als je objectief over beeldstabilisatie beschikt, zit er (afhankelijk van het objectief) mogelijk een schakelaar aan de zijkant van de cilinder, waarmee je je panning-opnamen kunt verbeteren. De schakelaar staat normaal in Modus 1 voor stabiliteit in zowel verticale als horizontale richtingen. Schakel naar Modus 2 om alleen stabiliteit te bieden in een verticale richting. Dit is perfect voor het pannen van actie-opnamen.

1  2  3  4