Tips & Tricks: sportfotografie

Objectieven

Professionele sportfotografen beschikken over supertele-objectieven. Objectieven met een brandpuntsafstand van 400 mm, 600 mm of zelfs 800 mm vullen het kader met onderwerpen die met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn.

Je huidige objectieven hebben mogelijk een wat kortere brandpuntsafstand. Het standaardzoomobjectief, zoals de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, dat vaak bij een EOS-camera wordt geleverd, is zeker geschikt om onderwerpen dichterbij te brengen; je moet alleen een sport of evenement kiezen waarbij het onderwerp niet al te ver weg is. In dergelijke situaties zijn objectieven met een zeer lange brandpuntsafstand vaak te krachtig en voldoet een standaardzoomobjectief uitstekend.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_p2_1

Mijn bal, © Kevin Evans-Jones 2011, Canon EOS 40D

Als je opnamen maakt van sportwedstrijden waarbij de actie op grotere afstand plaatsvindt, komt een telezoomobjectief met een langere brandpuntsafstand, zoals de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, goed van pas.

Objectieven met grote maximale diafragma's (bijvoorbeeld f/2.8 of sneller) hebben een aantal voordelen. Ze laten meer licht door naar de sensor van je EOS-camera, waardoor je een breder bereik van sluitertijden kunt gebruiken. Bovendien heeft het maken van opnamen met een groot diafragma het voordeel dat het onderwerp als het ware van de achtergrond wordt losgeweekt. Je krijgt een smalle scherptediepte, wat wil zeggen dat je onderwerp naar voren komt vanuit de achtergrond.

Zie de Tips & Tricks voor sportobjectieven in het EOS Knowledge gedeelte van EOS Adventure voor meer informatie.

Scherpstellen op je onderwerp
Hoewel je EOS over een snelle en nauwkeurige scherpstelling beschikt, kan het bij sportfotografie handig zijn om de AF-modus in te stellen op AI Servo AF. Houd vervolgens de ontspanknop half ingedrukt om de camera ononderbroken scherp te laten stellen terwijl je je onderwerp volgt.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_p2_2

Polsstokhoogspringen, © Simon Moore 2011, Canon EOS 1000D

Handmatig scherpstellen
Bij sommige sporten kun je het beste vooraf handmatig scherpstellen. Als je bijvoorbeeld het hoogspringen fotografeert, weet je precies waar de atleet over de lat zweeft. Je kunt het objectief zo instellen dat je handmatig op de lat kunt scherpstellen. Druk op de ontspanknop zodra de atleet dit punt passeert.

1  2  3  4