Tips & Tricks: sportfotografie

Objectieven

Professionele sportfotografen beschikken over supertele-objectieven. Objectieven met een brandpuntsafstand van 400 mm, 600 mm of zelfs 800 mm vullen het kader met onderwerpen die met het blote oog nauwelijks waarneembaar zijn.

Afhankelijk van het inzoomvermogen van je camera moet je dichter bij de actie plaatsnemen of een sport of evenement kiezen waarbij het onderwerp niet zo ver weg is. In dergelijke situaties zijn objectieven met een zeer lange brandpuntsafstand te krachtig en volstaat een bescheidener brandpuntsafstand om het kader te vullen.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_p2_1

Mijn bal, © Kevin Evans-Jones 2011, Canon EOS 40D

Als je echter over een IXUS- of Powershot-camera met een superzoomobjectief met 12x optische zoom of meer beschikt, leg je gemakkelijk onderwerpen vast die zich op grote afstand bevinden. Maar zelfs met de zeer effectieve Image Stabilizer is het bij sportevenementen altijd raadzaam om je camera op een statief of een gelijke ondergrond te plaatsen om het risico van onscherpe foto's tot een minimum te beperken.

Scherpstellen op je onderwerp
Met de snelle en nauwkeurige scherpstelling van de huidige Canon-camera's wordt een goede scherpstelling vaak als vanzelfsprekend beschouwd. Als het onderwerp zich bij daglicht in een open terrein bevindt en het kader vult of zich in het midden van de zoeker bevindt, zal je camera normaal gesproken probleemloos scherpe opnamen maken.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_p2_2

Polsstokhoogspringen, © Simon Moore 2011, Canon EOS 1000D

Soms vinden evenementen echter 's avonds plaats en dan kan het langer duren voordat de camera scherpstelt. Selecteer de optie om vanuit het midden scherp te stellen en houd het onderwerp in het midden van het kader. Je kunt ook de optie Servo AF gebruiken om het onderwerp voortdurend te volgen en scherp te houden zolang je de sluiterknop half ingedrukt houdt. Druk de knop vervolgens volledig in op het beslissende moment om de opname te maken. 

1  2  3  4