EOS tutorial

De komst van de winter vastleggen met je EOS DSLR

De tijd dat de winter zijn ijzige handen om de laatste vallende blaadjes van de herfst begint te vouwen, is een fantastische kans om prachtige foto's te maken. November markeert het begin van de feestdagen en tijden die familie en vrienden samen doorbrengen. En dus is het slim om je camera dan bij de hand te hebben, klaar om nachtelijke bijeenkomsten rond kampvuren of wandelingen in de schemering van de late namiddag vast te leggen.

• Mistige ochtenden vastleggen
• Intense herfstkleuren fotograferen
• Close-updetails pakken
• Alles uit gevallen blaadjes halen
• Vuurwerk fotograferen
• Reflecties
• Flitslicht en omgevingslicht combineren
• Belichtingscompensatie gebruiken


Mistige ochtenden vastleggen

Wanneer de herfst overgaat in winter, is de vroege ochtend een fantastische tijd om natuurlijke, maar ook door de mens gemaakte omgevingen, vast te leggen wanneer ze worden gehuld in zachte mist. En omdat de zon zo laat opkomt, hoef je in dit jaargetijde niet supervroeg je bed uit om deze hemelse beelden te maken.

De nieuwste EOS-camera's hebben een Auto Lighting Optimizer (Auto optimalisatie helderheid ALO) om contrasten te verbeteren. Dus als een scène met weinig contrast de bedoeling is, moet je ALO uitschakelen of op de lage instelling zetten. Onthoud dat mist zich vaak in de buurt van water of op onbebouwde stukken land vormt. Ga daarom naar de oevers van een rivier of een plaatselijk park om de mist in al zijn glorie vast te leggen.

seizoenen - Canon
Carsten Frenzl – Herfstbomen in de mist
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Intense herfstkleuren fotograferen

Als het seizoen wisselt, veranderen blaadjes bijna dagelijks van kleur. Zorg dus dat je klaarstaat met je camera. Helemaal aan het einde van de herfst zie je levendige combinaties van warme goud-, rood- en geeltinten.

Zet de Picture Style op je camera op Landschap om de verzadiging en de impact van de kleuren te maximaliseren. Fotografeer bomen in de late herfst net na een regenbui, dan komen die herfstkleuren nog beter uit. Je kunt ook een grotere lens gebruiken om een vollediger beeld te krijgen en de bijna kale winterbomen of een kaal landschap vast te leggen als de winter er grip op krijgt.


Close-updetails pakken

Vallende blaadjes creëren twee prachtige fotomomenten: foto's van afzonderlijke blaadjes die nog aan de boom zitten en foto's van een zee van gevallen blaadjes. Als je één blad aan de boom wilt fotograferen, kun je dit het beste isoleren tegen de lucht. Het kleurcontrast van een rood of goudkleurig blad tegen een heldere blauwe lucht is ideaal en kan er prachtig uitzien. Zoom sterk in om het blad groot in beeld te brengen. Je kunt ook een macrolens gebruiken om de aderen van een blad vast te leggen tegen de lucht.

Tip: probeer de herfstkleuren te verzadigen door je opname onder te belichten met een kleine belichtingscompensatie. Een stop van 1/3 of 2/3 is voldoende.

seizoenen - Canon
Catherine – Bevroren najaar
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Alles uit gevallen blaadjes halen

Als de blaadjes in de herfst zijn gevallen, vormen ze een fantastische prop voor foto's van vrienden en familie. Eén idee is om een grote hand vol droge blaadjes te pakken en een levendige foto van je onderwerpen te maken terwijl ze ze in de lucht gooien. Gebruik een telelens met een groot diafragma en zorg dat de ISO-waarde laag is. De portretmodus van je EOS-camera kan dit automatisch doen.

Tip: experimenteer door het diafragma verder te sluiten om een langere sluitertijd te krijgen. Dit resulteert in wat meer bewegingsonscherpte van de vallende blaadjes. Dit kan een heel mooi effect hebben.

seizoenen - Canon
Piotr Pawlowski – Gevoeligheid
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Vuurwerk fotograferen

Vuurwerk is vaak onderdeel van feesten en vieringen tijdens de koude, donkere maanden. Vuurwerk goed fotograferen vergt enige planning maar de resultaten zijn vaak prachtig.

Wat heb je nodig? Om de baan van het vuurwerk vast te leggen, moet je een lange belichtingstijd gebruiken. Dat betekent ook dat je je camera op een statief moet plaatsen. Een draadontspanner kan hier goed van pas komen.

Hoe maak je mooie foto's? Gebruik de handmatige modus op je EOS en zet de sluitertijd op Bulb of de Bulb-modus als deze op je camera zit. Stel de ISO-waarde in op 100 en het diafragma op f/8 - f/16. Bepaal je standpunt ten opzichte van de scène zodat het vuurwerk binnen het beeld valt. Hiervoor heb je een groothoekobjectief nodig.

Stel dit vervolgens in op handmatige scherpstelling en stel scherp op de afstand dat het vuurwerk van je vandaan is, zodat de onderwerpen dicht bij je en op afstand scherp zijn. Als het vuurwerk begint, is het het beste om de sluiter net voordat het de lucht ingaat open te zetten en weer te sluiten als het vuurwerk is afgelopen. Voeg nog een extra dimensie toe aan je vuurwerkopnamen door ze in context te fotograferen met publiek dat omhoog kijkt of met de achtergrond van een stad.

seizoenen - Canon
Vreugdevuren
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Reflecties

Natte, glanzende oppervlakten en plassen zijn in dit jaargetijde niet moeilijk te vinden. 's Avonds of 's nachts zijn deze natte oppervlakten een bron van prachtige reflecties, maar dan moet je wel bereid zijn door de knieën te gaan voor het beste standpunt.

Dankzij de combinatie van Live View en een variangle-scherm kun je heel eenvoudig prachtige reflecties vastleggen. Met het juiste standpunt is het niet eens echt nodig om grote plassen of natte oppervlaktes te vinden. Je kunt ook een stad of nachtelijke scène met de reflectie combineren als je de camera zorgvuldig opstelt. Het helpt om Auto Exposure Bracketing (AEB) te gebruiken om een goede belichting te verkrijgen (dit betekent eenvoudigweg dat dezelfde opname met verschillende belichtingsinstellingen wordt gemaakt om de kans te vergroten dat je thuiskomt met een perfect belichte opname).


Flitslicht en omgevingslicht combineren

Als er weinig licht is, kan het zijn dat je op zoek moet naar meer licht voor je opnamen. Door flitslicht te combineren met het beschikbare omgevingslicht, creëer je heel natuurlijk uitziende resultaten en is het zelfs nog eenvoudiger als het beschikbare licht minder kracht heeft.

Je kunt de balans tussen het flitslicht en het omgevingslicht in je foto's vrij eenvoudig in balans brengen. De belichtingscompensatie-instelling op de camera is van toepassing op het omgevingslicht en de aparte flitsbelichtingscompensatie is bedoeld voor het licht dat wordt geproduceerd door je flitser.

Verminder de belichtingscompensatie voor het omgevingslicht om de achtergrond donkerder te maken en de kleuren intenser. Als je de externe flitser wilt gebruiken, kun je het optische of wireless systeem met een Speedlite gebruiken om het licht te verplaatsen naar belichting van opzij of zelfs tegenlicht te creëren. Je kunt je foto's warmer van tint maken door de witbalansinstelling Schaduw of Bewolkt in te stellen op je EOS.


Belichtingscompensatie

Camera's kunnen mistige scène soms onderbelichten. Je kunt deze scènes lichter en artistieker maken door de belichting te vergroten om de tinten in je foto lichter te maken dan ze normaal gesproken zouden overkomen. Dit creëert een schilderachtig effect in je foto's, maar let goed op het camerahistogram om ervoor te zorgen dat je de foto niet te veel overbelicht.


Upload je opname in Canon's Galerij

Als je geïnspireerd was en de overgang van de herfst naar de winter hebt vastgelegd, kun je je foto's uploaden naar onze Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community.