Tips & Tricks: Seizoenen en weer

Regenbogen

Bij veranderlijk weer zie je vaak regenbogen die kleur brengen in grijze luchten.

Regenbogen ontstaan als het licht wordt gebroken door waterdeeltjes. Je ziet ze vaak het duidelijkste met de zon achter je en de regenboog voor je. Een regenboog fotograferen is een koud kunstje; wat een foto van een regenboog bijzonder maakt zijn de omgeving en de compositie van de foto. Denk aan de regel van derden en de S-lijn binnen de foto. Lees de Tips & Tricks voor meer informatie hierover.

Picture_Tutorial_img3_EOS 
Regenboog, You Connect-lid Monica Paterlini, Canon Digital IXUS 90 IS

Experimenteer met verschillende brandpuntafstanden op de lens. Met een groothoekopname krijg je wel de hele regenboog in beeld, maar inzoomen op een detail kan een spectaculaire foto opleveren.

Indrukwekkende luchten
Landschapsfoto's hebben vaak een groot helderheidsbereik. De lucht is vele malen helderder dan de de grond. Het gebeurt dan ook vaak dat de lucht overbelicht is als de belichting van de grond goed is. Daarom is de lucht op veel landschapsfoto's wit, terwijl je weet dat de lucht prachtige wolkenformaties bevatte.

Een verloopfilter heeft een verzadigde kleurtoon aan de bovenzijde, die vervaagt tot niets aan de onderzijde. Als je een grijsverloopfilter voor de lens van de camera plaatst, verminder je de belichting voor de lucht, terwijl de belichting van de grond gelijk blijft. Met gekleurde verloopfilters, zoals rood of bruin, kun je een nieuw perspectief toevoegen aan je scène.

1  2  3  4

Portretfotografie