Tips & Tricks: Seizoenen en weer

Regenbogen

Bij veranderlijk weer zie je vaak regenbogen die kleur brengen in grijze luchten.

Regenbogen ontstaan als het licht wordt gebroken door waterdeeltjes. Je ziet ze vaak het duidelijkste met de zon achter je en de regenboog voor je. Een regenboog fotograferen is een koud kunstje; wat een foto van een regenboog bijzonder maakt zijn de omgeving en de compositie van de foto. Denk aan de regel van derden en de S-lijn binnen de foto. Lees de Tips & Tricks voor meer informatie hierover.

Picture_Tutorial_img3_DSC 
Regenboog, You Connect-lid Monica Paterlini, Canon Digital IXUS 90 IS

Experimenteer met verschillende brandpuntafstanden van de lens van je camera. Met een groothoekopname krijg je wel de hele regenboog in beeld, maar inzoomen op een detail kan een spectaculaire foto opleveren.

Indrukwekkende luchten
Landschapsfoto's hebben vaak een groot helderheidsbereik. De lucht is vele malen helderder dan de de grond. Het gebeurt dan ook vaak dat de lucht overbelicht is als de belichting van de grond goed is. Daarom is de lucht op veel landschapsfoto's wit, terwijl je weet dat de lucht prachtige wolkenformaties bevatte.

Om de juiste belichting te bereiken, moet je je camera op de lucht richten en met Auto Exposure Lock (Automatische vergrendeling belichting) (AEL) de belichting vergrendelen. Bepaal nu opnieuw de compositie van je foto. Zolang * of AEL op het LCD-scherm wordt weergegeven, wordt de oorspronkelijke meting gebruikt, waarbij de belichting is afgestemd op de lucht.

Voor instructies over het instellen van AEL op je camera verwijzen we je naar de handleiding.

1  2  3  4

Portretfotografie