Tips & Tricks: Seizoenen en weer

Regenachtige dagen

Als het regent, moet je op een andere manier nadenken over wat je fotografeert. Gebruik de regen om je foto's iets extra's te geven, in plaats van binnen te blijven omdat je niet nat wilt worden.

Picture_Tutorial_img2 
St. Pancras,You Connect-lid Aurélien Guichard, Canon EOS 5D Mark II

Als je van macrofotografie houdt, biedt regen fantastische mogelijkheden. Een spinnenweb, vaak nauwelijks zichtbaar, valt plotseling op als de fijne draden van het web bedekt zijn met regendruppels. Richt je camera als het kan naar het licht, zodat je het web met tegenlicht fotografeert.

De herfst is ook een geweldig seizoen om bladeren in close-up te fotograferen. Als bladeren vallen, vormen ze een aantrekkelijke mengelmoes van kleuren die door de regen nog eens wordt versterkt. Als het niet regent, kun je de bladeren met water besproeien om hetzelfde effect te krijgen.

Regen bij nacht
Regen bij nacht verlevendigt de straten van de stad. De weg en het trottoir worden nat en glanzend, en weerspiegelen de lichten van winkels en neonreclame. Nadat je een paar straatfoto's hebt gemaakt, maak dan ook eens van dichtbij een weerspiegeling in een plas.

Als je mensen in de regen fotografeert, gaan ze vaak op in de achtergrond. Alles verandert als je de flitser gebruikt. Stel de ingebouwde flitser van je camera in op Slow Synchro (Langzaam synchroniseren). Bij het flitsen wordt dan een lange sluitertijd gebruikt. Hiermee kun je 's avonds foto's maken met mensen op de voorgrond, terwijl de achtergrond ook goed wordt belicht. Deze instelling is erg geschikt voor helder verlichte stadsopnamen.

Als je een IXUS of een PowerShot hebt met HS System, dan kun je ook de modus Handheld NightScene Shooting (Nachtopname uit de hand) gebruiken. Dan worden verschillende opnamen gecombineerd om camerabeweging en ruis te reduceren.

1  2  3  4

Portretfotografie