Winterfeesten fotograferen door Canon-tutor Brian Worley

Als je deze winter tijdens een feest of speciale gebeurtenis foto's wilt maken, kan het een goed idee zijn om, voordat de feestelijkheden beginnen, even na te denken over wat voor foto's je wilt maken. Vaak zijn de foto's die je vroeg maakt het beste. De mensen, de versieringen en de hapjes zien er nog fris uit voordat het feest in alle hevigheid is losgebarsten.

Je opnamen moeten een focuspunt hebben dat de aandacht van kijkers vasthoudt. Tijdens Kerstmis, Diwali of een ander winterfeest komen er vaak te veel dingen tegelijk binnen je frame, zoals mensen, versieringen en opgemaakte schalen met heerlijk eten. Probeer een rommelige indruk te voorkomen door scherp te stellen op het primaire onderwerp dat je wilt vastleggen. En vergeet niet je frame te vullen door je zoomfunctie te gebruiken of dichter naar je onderwerp toe te gaan.

Winterfeesten fotograferen door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Cliff - Canon EOS 5D

Lees verder en ontdek meer manieren om de authentieke sfeer van een evenement vast te leggen door te profiteren van het beschikbare licht binnen, en leer hoe je de instellingen kunt optimaliseren van de Canon-camera die je gebruikt, welke dat ook is.

Beginnende fotograaf:

Schakel de flitser uit en gebruik de modus Creative Auto

Veel feesten en activiteiten spelen zich binnen af, daarom is het belangrijk om te weten wanneer je de flitser moet gebruiken en wanneer je die beter kunt uitschakelen.

Bij weinig licht neemt je camera in de automatische modus zelf de beslissing, maar met de modus Creative Auto op de EOS-spiegelreflexcamera kun je zelf bepalen of je de flitser wel of niet gebruikt. Zorg dat je een beetje vroeg op de happening arriveert en experimenteer door opnamen met en zonder flitser te maken. Als je binnen fotografeert, kan het handig zijn om een plek te vinden waar je geen flitser hoeft te gebruiken; vaak hebben je opnamen dan meer sfeer.

Winterfeesten hebben een unieke sfeer en je kunt geweldige resultaten bereiken door mensen te fotograferen die de stemming opsnuiven. Om een authentieke sfeer vast te leggen, kun je proberen te flitsen met een langere belichtingstijd (langere sluitertijd). In de modus Night Portrait (Nachtportret), te vinden op de meeste EOS-spiegelreflexcamera's, gebeurt dit automatisch. De modus Night Portrait (Nachtportret) maakt deel uit van de scènemodi. In deze modus wordt de flitser gecombineerd met een langere sluitertijd om zachter licht en een helderder achtergrond te krijgen. Het is een geweldige modus als je portretfoto's wilt maken op feesten zoals Diwali, waarbij je ook de sfeer van de achtergrond wilt overbrengen. Je moet de camera wel heel stil houden, dus kun je het beste een statief gebruiken of de camera op een tafel zetten om bewegingen te voorkomen.

Winterfeesten fotograferen door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Chris_J

Gebruik eens een groothoeklens

Als je een groothoekzoomlens binnen gebruikt, zoals de Canon EF-S 10-18, dan kun je een kamer vol mensen in één frame vastleggen.

Perfect voor een foto van een feestelijk diner op het moment dat de kalkoen op tafel komt! Als je een grotere lens gebruikt, krijg je ook meer scherptediepte, zodat je bij het belangrijkste onderwerp ook de omgeving kunt vastleggen. Zo vertelt je foto meer een verhaal.

Winterfeesten fotograferen door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Rene Schwietzke - Canon EOS 40D

Liefhebber:

Experimenteer met een losse flitser

Soms is het licht bij winterfeesten binnen net niet voldoende om de gewenste resultaten te krijgen, denk bijvoorbeeld aan een kerstconcert bij kaarslicht. De ingebouwde flitser op je camera is handig, maar soms is het licht minder flatteus dan je wilt. Gelukkig kun je bij de meeste EOS-camera's de ingebouwde flitser gebruiken om een Canon Speedlite-flitser te activeren.

Als je een Speedlite gebruikt, heb je tal van nieuwe mogelijkheden. Je kunt de flitser bij daglicht gebruiken of in totale duisternis, op de camera of op een andere plaats, en zo meer creativiteit in je opnamen leggen. Je krijgt nog steeds automatische flitsbelichting, maar het licht in je foto's kan beter zijn. Het is ook minder opdringerig dan een standaardflitser, waardoor je tijdens de nachtmis kunt fotograferen zonder de sfeer te bederven.

De balans tussen flitslicht en omgevingslicht

Je camera kan automatisch de balans vinden tussen flitslicht en omgevingslicht als je de modus Aperture Priority (Av) (Diafragmaprioriteit [Av]) gebruikt. Het belangrijkste doel van het gebruik van deze modus is regeling van de scherptediepte, zodat je foto's een scherpe voorgrond en een vage achtergrond hebben.  Je kunt deze modus instellen met het keuzewiel dat je boven op de meeste EOS-spiegelreflexcamera's vindt. Als je de warmte en de sfeer van een feestelijke gelegenheid wilt vastleggen, kan dit goede resultaten opleveren. Selecteer de gewenste diafragma-instelling en de flitser verlicht de dichtbijgelegen onderwerpen, terwijl de camera ervoor zorgt dat de onderwerpen op de achtergrond worden vastgelegd voor een evenwichtige belichting.

Wat tips voor belichtingscompensatie

Als je gewend bent aan de meer geavanceerde bedieningselementen van je EOS-spiegelreflexcamera, kun je met belichtingscompensatie de achtergrond iets donkerder maken en toch de juiste belichting voor de flitser handhaven.

Belichtingscompensatie betekent dat je de automatische belichtingsinstellingen van de camera terzijde schuift. De camerameter is ontwikkeld op basis van het idee dat vrijwel elk onderwerp een mengeling van heldere en donkere gebieden bezit, die op simplistische wijze kunnen worden gemiddeld tot middengrijs. Maar dit betekent wel dat als je scène compleet wit is - denk aan een sneeuwscène - de camera het beeld donkerder maakt dan het werkelijk is. Het resultaat is dat je grijze sneeuw krijgt. Op dezelfde manier probeert de camera meer grijs dan zwart weer te geven in een heel donkere scène.

Met belichtingscompensatie kun je de meting van de camera naar licht of donker bijstellen. In de EOS-modellen met een keuzewiel aan de achterkant (EOS 70D, EOS 6D, EOS 5D Mark III) kun je na de eerste meting met het keuzewiel de belichtingscompensatie aanpassen. De eerste meting vindt plaats wanneer je de sluiter van de camera half indrukt om scherp te stellen. Andere modellen (EOS 1200D, EOS 100D, EOS 700D) hebben een knop AV/± rechts boven het LCD-display. Je past de belichtingscompensatie aan door op deze knop te drukken en vervolgens aan het keuzewiel naast de sluiterknop te draaien.

Werken met prime-objectieven

Prime-lenzen hebben een enkele brandpuntsafstand, met andere woorden, geen zoom, en meestal een snel groot diafragma. Dit zorgt ervoor dat je EOS-camera beter kan scherpstellen bij weinig licht en daarbij biedt het een prettige scheiding tussen het hoofdonderwerp en de achtergrond, die vaag wordt weergegeven. Dit objectief is bij uitstek geschikt voor portretfoto's bij weinig licht, bijvoorbeeld als de kinderen op 's morgens vroeg op eerste kerstdag hun cadeautjes openmaken bij het licht van de kerstboom.

Een snel grootste diafragma is een diafragma met een klein getal. De meeste snelle lenzen hebben een diafragmawaarde van f/2.8 of kleiner. In Canon's lensassortiment zijn de EF 50 mm f/1.8 of de EF 50 mm f/1.4 USM snelle lenzen.

Een lens met een diafragma van f/2 laat twee keer zoveel licht door als een lens met een diafragma van f/2.8, en een lens met f/1.4 laat twee keer zoveel licht door als een f/2-lens.

Winterfeesten fotograferen door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Redcorn Studios [Matt] - Canon EOS 7D