Het hele verhaal vastleggen

Kleine en lichtgewicht compactcamera's zijn ideaal om in je zak te stoppen en mee te nemen naar winterfeesten en evenementen binnen of buiten. Zo is een spiegelreflexcamera al gauw te groot om mee te nemen als je gaat schaatsen, maar heeft een IXUS het perfecte formaat. Als je je IXUS- of PowerShot-camera bij de hand hebt, mis je geen enkel mooi moment dat je niet wilt vergeten. Bovendien heb je heel veel controle over de belichting in je foto's zodat het resultaat de feeststemming echt goed weergeeft.

Beginnende fotograaf:

Werken met de modus Low Light (Weinig licht)

Gebruik eens de modus Low Light (Weinig licht) die je op veel Canon IXUS- en PowerShot-camera's vindt. Je kunt dan foto's maken bij weinig licht, vooral wanneer je fotografeert vanuit de hand. Deze modus is bijzonder handig als je buiten een groepje dat kerstliedjes zingt, wilt fotograferen, of een feestelijk etentje bij kaarslicht, of de lampjes in de kerstboom.

Werken met de modus Low Light (Weinig licht) - Canon
© Nan Palmero - Canon PowerShot S90

Scherpere foto's maken met de zelfontspanner

Je kunt het resultaat van je winterfeestfoto's verbeteren (en ervoor zorgen dat je zelf ook op die groepsfoto staat!) door de zelfontspanner van je camera te gebruiken. Als je geen statief hebt, zet je de camera op tafel, op een boekenplank of op een andere vlakke ondergrond en stel je de opname in, zodat je zeker bent van een scherp resultaat.  Voeg je bij de groep en wacht op de zelfontspanner met Gezichtsdetectie, zodat alle gezichten scherp worden vastgelegd op een fantastische foto.

Fotograferen met flitser

Wanneer je de volledig automatische modus op je Canon IXUS of PowerShot gebruikt, wordt de flitser automatisch gebruikt bij weinig licht. De flitser is het meest doeltreffend wanneer je belangrijkste onderwerp zich tussen 50 cm en 2 meter van de camera bevindt. Probeer dicht bij je onderwerp te gaan staan en vul het frame voor een beter resultaat als je de flitser gebruikt. Maar pas op dat je niet te dicht bij je onderwerp komt, want dat kan schaduwen opleveren. Je kunt ook de flitser uitschakelen en de modus voor weinig licht inschakelen, en de resultaten vergelijken om te bepalen welk licht je beter vindt.

Fotograferen met flitser - Canon
© Charley1965 - Canon Digital IXUS 500

Liefhebber:

Deel je feestfoto's via Wi-Fi

Het is geweldig om je kerst- of winterfeestfoto's te delen met familie en vrienden, vooral als ze er niet bij konden zijn op die speciale dag. Met veel nieuwere IXUS- of PowerShot-camera's kun je via Wi-Fi foto's delen. Dit betekent dat je foto's van een winterfeest in een handomdraai kunt overzetten naar je smartphone of tablet, en ze snel kunt delen op sociale netwerken. Zo kunnen je vrienden en familie je beste foto's bekijken, bijna zodra je ze hebt gemaakt, en geef je hen het gevoel dat ze ook op het feest zijn.

Modus voor nachtopnamen zonder statief

Met deze modus kun je foto's maken waarin de warmte en de sfeer van het evenement voelbaar zijn. De camera maakt vier foto's en combineert ze automatisch voor het scherpste resultaat met minder ruis. Deze modus is handig als je 's avonds buiten statische scènes fotografeert, bijvoorbeeld als je een kerstmarkt bezoekt of tijdens het vuurwerk met oud & nieuw.

Effecten creëren met de vuurwerkmodus

Veel IXUS- en PowerShot-camera's beschikken over een vuurwerkmodus. In deze modus worden de instellingen van de camera geoptimaliseerd, zodat je perfecte foto's kunt maken van het vuurwerk op oudejaarsavond. Vergeet niet de camera stil te houden als je opnamen maakt van vuurwerk. Om scherpe resultaten te krijgen, adviseren we je om een statief te gebruiken. Maar als je in een creatieve bui bent, stel je je camera in op de vuurwerkmodus en beweeg je de camera langzaam tijdens de opnamen. Je zult versteld staan van het resultaat.

Effecten creëren met de vuurwerkmodus - Canon
© Selena N. B. H. - Canon PowerShot A3300 IS