Tips & Tricks: Nabewerking

Digital Photo Professional

DPP (Digital Photo Professional) is Canon’s RAW-converter- en beeldbewerkingssoftware. RAW-bestanden kunnen worden gemaakt met EOS-camera's en enkele compacte modellen, waaronder camera's uit de PowerShot S- en G-serie. Een RAW-bestand bestaat uit de gegevens die door de digitale sensor zijn vastgelegd, met zo weinig mogelijk verwerkingsmogelijkheden in de camera zelf. Je kunt zo'n bestand dan ook niet als RAW-bestand bekijken. DPP opent een kopie van het bestand in een indeling die op een computerscherm kan worden weergegeven. Het oorspronkelijke bestand blijft ongewijzigd.

Picture_Tutorial_04_img1_EOS

Het voordeel van een RAW-bestand is dat je niet hoeft na te denken over veel camera-instellingen. Je moet de belichting (het diafragma, de sluitersnelheid en de ISO-waarde) instellen, maar functies als de witbalans, Picture Styles en Auto Lighting Optimiser (Automatische optimalisatie helderheid) kunnen in DPP worden toegepast. Je kunt dan met verschillende instellingen experimenteren tot het gewenste resultaat is bereikt. Ook kun je aanpassingen aanbrengen in de helderheid, het contrast en de kleurverzadiging. In DPP kun je daarnaast ook de scherpte, ruisonderdrukking en lensaberratie aanpassen.

Picture_Tutorial_04_img2_EOS

Nadat je de gewenste aanpassingen hebt gedaan, kun je de afbeelding als een JPEG- of TIFF-bestand opslaan. Het oorspronkelijke RAW-bestand blijft ongewijzigd en kan opnieuw worden gebruikt om met andere instellingen een nieuwe foto van de afbeelding te maken. DPP kan ook worden gebruikt om JPEG-afbeeldingen te bewerken, maar het aantal beschikbare opties is beperkt.

Bekijk de volgende Tips & Tricks als je meer wilt leren over de voordelen van het maken van opnamen in RAW-indeling, waarin de details nog beter tot hun recht komen.

1  2  3  4  5