Tips & Tricks: Portretfotografie

Portretobjectieven

Gebruik geen groothoekobjectief of groothoekbrandpuntsafstand voor portretfotografie. Deze haalt het onderwerp te dichtbij en kan vervorming geven. Omdat de neus het dichtst bij de camera is, lijkt deze groter dan normaal, terwijl de oren kleiner kunnen lijken.

Picture_Tutorial_img4_EOS
Kies een grote diafragma-opening voor een korte scherptediepte. Hierdoor lijkt de achtergrond onscherp. Dit helpt het onderwerp uit de achtergrond naar voren te laten komen of te isoleren. Een perfect portretobjectief in het EOS-systeem is het EF135mm f/2L USM-objectief. Dit objectief combineert een korte teleobjectieflengte met een groot maximaal diafragma. Bekijk deze Tips & Tricks-video over de effecten die verschillende objectieven hebben bij portretfotografie.

Portretinstellingen
Canon-camera's bieden diverse instellingen om je te helpen betere portretfoto's te maken. Op de meeste modellen activeert de portretopnamemodus de automatische flitsmodus. Dat betekent dat de camera de flitser automatisch activeert wanneer het lichtniveau tot onder een bepaalde grens zakt of als de camera een onderwerp met tegenlicht detecteert.

Op sommige modellen schakelt de portretmodus de camera ook over naar de transportmodus voor continu-opname. In deze modus wordt de sluiter geactiveerd zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt. Vaak loont het om minstens twee foto's snel na elkaar te maken. Je onderwerp hoort de sluiter de eerste keer en ontspant zich. Op de tweede foto, die binnen een seconde wordt gemaakt, heeft de persoon vaak een minder gespannen gezichtsuitdrukking.

Opsturen naar de Galerij
We hopen dat je na het lezen van deze Tips & Tricks kennis hebt gemaakt met een aantal eenvoudige technieken waarmee je portretfoto's nog beter kunt maken. Dus, regel een fotosessie, selecteer je favoriete foto's en voeg ze toe aan de Galerij. Wie weet maak jij wel een van de beste foto's van volgende maand!

1  2  3  4