Tips & Tricks: Portretfotografie

Zwart/wit portretten

Voor de opkomst van de kleurenfotografie werden veel bekende historische portretten in zwart/wit gefotografeerd.

Picture_Tutorial_img3_DSC
Self-portrait, You Connect member Zacarias Abad Torres, Canon EOS 550D

Je kunt dit effect reproduceren met behulp van de instelling zwart/wit, die vaak onder de modus My Colors (Mijn kleuren) is terug te vinden. Dit betekent echter wel dat je aan een zwart/witfoto vastzit. Sommige fotografen geven er daarom de voorkeur aan om opnamen in kleur te maken en deze vervolgens op hun computer om te zetten naar zwart/wit.

Het verwijderen van de kleur kan gezichtsuitdrukkingen krachtiger maken. Het werkt vaak het beste wanneer de foto sterke vlakken met licht en schaduw bevat, vaak het gevolg van zijdelingse belichting van het onderwerp.

Camera-instellingen
Canon-camera's bieden diverse instellingen om je te helpen betere portretfoto's te maken.

Op de meeste modellen activeert de portretmodus de automatische flitsmodus.  Dat betekent dat de camera de flitser automatisch activeert wanneer het lichtniveau tot onder een bepaalde grens zakt of als de camera een onderwerp met tegenlicht detecteert.

Op sommige modellen schakelt de portretmodus de camera ook over naar de modus voor continu-opname. In deze modus wordt de sluiter geactiveerd zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt. Vaak loont het om minstens twee foto's snel na elkaar te maken. Je onderwerp hoort de sluiter de eerste keer en ontspant zich. Op de tweede foto, die binnen een seconde wordt gemaakt, heeft de persoon vaak een minder gespannen gezichtsuitdrukking.

Deze 'mikken en klikken'-modi kunnen handig zijn als je net begint met portretfotografie, maar voor echte creatieve controle zou je de diagfragmaprioriteitmodus (Aperture Priority- of AE-modus) eens moeten proberen (indien beschikbaar). In deze modus kun je het gewenste diafragma voor de belichting selecteren. Je kunt ook zelf beslissen of de ingebouwde flitser moet afgaan, in plaats van deze beslissing over te laten aan de camera.

1  2  3  4