Tips & Tricks: Portretfotografie

Belichting

De eenvoudigste en goedkoopste belichting voor portretten is daglicht. Daglicht kan erg effectief zijn, als er maar voldoende licht is en de weersomstandigheden niet tegenzitten.

Picture_Tutorial_img2
De nieuwste PowerShot- en IXUS-modellen zijn uitgerust met het HS System, zodat je ook bij weinig licht zonder flitser kunt fotograferen.

Binnenshuis maak je op een heldere dag gebruik van een raam dat op het noorden ligt. Dit zorgt voor een zachte belichting die het onderwerp er beter uit laat zien. Laat de persoon in de richting van het raam kijken en maak de foto vanaf de zijkant voor een aantrekkelijke profielfoto. Als de persoon het hoofd draait om naar de camera te kijken, krijg je een portret met zijdelingse belichting. Gebruik een reflectiescherm aan de zijde van het gezicht tegenover het raam om details toe te voegen aan donkere schaduwen.

Als reflectiescherm kan een groot wit vlak, bijvoorbeeld een groot stuk wit karton of zelfs een krantenpagina, worden gebruikt. Als je geen standaard voor het reflectiescherm hebt, vraag je of iemand het scherm voor je kan vasthouden. Als je alleen het hoofd en de schouders op de foto zet, is het zelfs mogelijk dat het onderwerp een reflectiescherm onder zijn gezicht houdt, net buiten het bereik van de camera. Gereflecteerd licht van onderen zorgt voor een gloed op het gezicht.

Achter het onderwerp kan een laken worden opgehangen om eventuele storende elementen in de kamer aan het zicht te onttrekken.

Wanneer je buiten foto's maakt, zorg er dan voor dat de zon zich altijd achter het onderwerp bevindt. Hierdoor blijft het hele gezicht in de schaduw, wat het een zachte belichting geeft. Om onderbelichting te voorkomen kun je de belichtingscompensatie verhogen met ongeveer +1.

Je kunt echter ook de flitser inschakelen, zodat de ingebouwde flitser van de camera wordt gebruikt. Nieuwere IXUS- en PowerShot-modellen maken gebruik van Smart Flash Exposure om de belichting te regelen en natuurlijke portretten te maken.

1  2  3  4