Tips & Tricks: Kleur

Andere manieren om de kleuren en uitstraling van je foto's te verbeteren

Het gebruik van een Picture Style is een van de vele manieren om de kleuren van je opnamen aan te passen. Een paar eenvoudige suggesties om te proberen:

Creative Filters (Creatieve filters)
Op veel EOS-camera's kun je in-camera creatieve filters toepassen. Voorbeelden hiervan zijn Grainy B/W (Korrelig zwart-wit), Art bold (Olieverfschilderij), Water painting (Waterverfschilderij) en Toy camera (Speelgoedcamera). Deze filters bieden uitstekende manieren om je opnamen aan te passen.

Basic +
Op de nieuwste EOS-camera's kun je ook de sfeer en kleuren van je foto's selecteren, zelfs als het hoofdinstelwiel is ingesteld op basisgebruik. Tot de opties behoren Vivid (Levendig), Soft (Zacht), Warm, Cool (Koel) en Monochrome (Monochroom). Nadat je de sfeer hebt geselecteerd, kun je de sterkte van het effect aanpassen. Raadpleeg de instructiehandleiding van je camera voor meer informatie.

Picture_Tutorial_p2_02

Het moment van de dag
Niet alleen je camera beïnvloedt de kleuren van je foto's, ook het tijdstip is belangrijk. Kleuren zijn meestal levendiger op een zonnige dag dan bij bewolking en fotografen beschouwen het uur na zonsopgang en het uur voor zonsondergang (de "gouden uren") doorgaans als het ideale licht.

Picture_Tutorial_p2_03
Zon op de vroege ochtend levert rijke, warme kleuren op

Polarisatiefilter
Een circulair polarisatiefilter vóór het objectief kan ideaal zijn om reflecties te verminderen en voor diepere kleuren te zorgen, met name bij een blauwe lucht.

Een polarisatiefilter verrijkt kleuren en maakt het blauw van de lucht dieper

Opsturen naar de Galerij
Nu je hebt gelezen hoe je de kleuren van je foto's kunt verfraaien, is het tijd om zelf aan de slag te gaan en deze methoden uit te proberen. Vervolgens kun je je kleurrijke foto's naar de Galerij sturen. Volgende maand worden 30 van de interessantste foto's gepubliceerd.

Ontdek het EOS System
Met een nieuw objectief zie je alles in een ander perspectief en wordt een wereld van nieuwe fotografische mogelijkheden voor je geopend. Probeer bijvoorbeeld dit objectief eens.

EF 50mm f/1,4 USM*
Dit objectief biedt een uitstekende kwaliteit en een grootste diafragma van f/1,4, zodat je in alle belichtingssituaties je creativiteit tot uiting kunt brengen en prachtige achtergrondvervaging kunt creëren.

Ideaal voor algemeen gebruik, portretten en producten.

Picture_Tutorial_p2_05

* Vereist vattingadapter EF-EOS M voor EOS M

1  2