Fotojournalistieke technieken onder de knie krijgen, door Canon-tutor Brian Worley

Fotojournalisten gebruiken vaak een breed scala aan camera's om de actie vast te leggen: van professionele Canon-spiegelreflexcamera's tot Canon-compactcamera's in zakformaat. Met een EOS-spiegelreflexcamera heb je meer mogelijkheden en meer controle over je foto's, maar een Canon-compactcamera is handzamer en levert ook uitstekende resultaten op.  Welke camera je ook gebruikt, vergeet niet dat de beste journalistieke foto's veel diepgaander en duurzamer zijn dan veel van de beelden die dagelijks op nieuwssites over de hele wereld worden geplaatst.

Onthoud dat een goede fotojournalist niet alleen heel goed overweg kan met een lens, maar ook uitstekende sociale vaardigheden heeft. Met zorg de compositie van je foto bepalen is belangrijk, maar dat geldt ook voor het vastleggen van emotie, energie of een heel bijzonder moment. En bij sommige van de allerbeste journalistieke foto's draait het om het vastleggen van een onverwacht moment. Het is dus verstandig om een Canon-compactcamera, zoals een IXUS of een PowerShot, bij je te hebben voor het geval je plotseling op het juiste moment op de juiste plek blijkt te zijn.

Fotojournalistieke technieken onder de knie krijgen, door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Geraint Rowland nam deze foto met een Canon EOS 5D Mark II en een EF 85mm f/1.8 USM-lens


Beginnende fotograaf

Je EOS-spiegelreflexcamera gebruiken om journalistieke foto's te maken

Haal alles uit groothoeklenzen

Om met één foto een heel verhaal te vertellen, gebruiken veel fotojournalisten een groothoeklens, bijvoorbeeld een van 35 mm.

Fotojournalistieke technieken onder de knie krijgen, door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Jimmy Baikovicius nam deze foto met een Canon EOS 5D Mark II met een EF 15mm f/2.8 fisheye-lens


Vaak werken ze met de lens dicht op het hoofdonderwerp van hun verhaal. Schroom dus niet om dicht bij de mensen te gaan staan die een centrale rol vervullen in je verhaal. Misschien raak je zo zelfs met ze in gesprek.

Als je een bredere lens gebruikt, kun je behalve het hoofdonderwerp van het verhaal ook de omgeving vastleggen. Zo kun je bijvoorbeeld de omvang van een demonstratie laten zien terwijl je één persoon centraal houdt in het kader.

Veel Canon EOS-camera's hebben een zoomlens van minimaal 18 mm.

Stel voor je lens een brandpuntsafstand in van ongeveer 22 mm en oefen hiermee zonder deze instelling te veranderen. In plaats van te vertrouwen op de zoomfunctie, kun je je eigen positie en die van je camera wijzigen om je onderwerpen vast te leggen. Dat lijkt misschien in eerste instantie lastig, maar je wordt zo wel steeds flexibeler in het vastleggen van een verhaal in beweging en bovendien blijf je lekker fit.

Gebruik de autofocus om je compositie te bepalen

Als je authentieke fotojournalistiek wilt bedrijven, moet je de situatie waarheidsgetrouw en nauwkeurig vastleggen. Een foto is niet waarheidsgetrouw als deze is bijgesneden. En foto's bewerken in Photoshop is ook uit den boze. Aangezien je je foto later niet meer mag bewerken, moet je de compositie van het beeld zorgvuldig bepalen met de zoeker van je spiegelreflexcamera.

Stel je camera hiervoor zo in dat er één autofocuspunt wordt gebruikt in plaats van het middelste AF-punt. Stel het autofocuspunt in op de linker- of rechterrand van het kader om je te helpen de compositie te bepalen met behulp van de derdenregel (dit is een eenvoudige manier om een goede compositie te krijgen door het kader in gedachten op te splitsen in drie delen). Zo kun je een dramatisch effect toevoegen en een interessante compositie verkrijgen wanneer je een foto neemt met mensen erop, zoals van een demonstratie, een prijsuitreiking of een festivalpubliek.

Fotojournalistieke technieken onder de knie krijgen, door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Jimmy Baikovicius nam deze foto met een Canon EOS 5D Mark II met een EF 15mm f/2.8 fisheyelens


Foto's maken in zwart-wit

Hoewel kleur belangrijk kan zijn, maken veel fotojournalisten gebruik van zwart-witfoto's. Gebruik de modus Creative Auto of een van de Creatieve modi als je de Picture Style Monochroom wilt selecteren. De camera maakt dan foto's in zwart-wit.

Geavanceerd

Leer je camera en lens kennen

Een van de belangrijkste vaardigheden van een fotojournalist is dat hij of zij de camera en de lens weet te benutten om een moment vast te leggen zonder het te verstoren. Daarom is het belangrijk dat je je camera bij de hand hebt en snel en op gevoel de instellingen kunt aanpassen. Oefen voordat je op pad gaat om een verhaal te fotograferen met het aanpassen van de camera-instellingen door ze enkel aan te raken. Eén manier waarop je dit kunt doen, is door je EOS-spiegelreflexcamera in een tas te stoppen en het navigatiewieltje snel te verschuiven zonder te kijken.  Je zult snel leren hoe je de instellingen sneller kunt wijzigen en zo foto's kunt maken zonder iets te missen van wat er zich voor je neus afspeelt.

Als je oefent met een lens met vaste brandpuntsafstand, leer je hoe een foto eruitziet voordat je door de zoeker kijkt.

Foto's in zwart-wit

Zodra je de basisbeginselen onder de knie hebt, stel je de EOS-spiegelreflexcamera in op de Picture Style Monochroom. Zo krijg je op het LCD-scherm een zwart-witbeeld dat je helpt je onderwerp te zien zonder dat je wordt afgeleid door allerlei verschillende kleuren. Als je een beeld in zwart-wit bekijkt op het LCD-scherm, kun je de compositie van de foto goed beoordelen zonder dat je wordt afgeleid door de verschillende kleuren. Dit kan heel handig zijn als je buitenshuis aan het werk bent.

Fotojournalistieke technieken onder de knie krijgen, door Canon-tutor Brian Worley - Canon
© Geraint Rowland nam deze foto met een Canon EOS 500D en een EF 50mm f/1.4 USM-lens


Met meer geavanceerde EOS-spiegelreflexcamera's kun je de RAW-opname rechtstreeks op de camera bewerken. Zoek het menu RAW-opnamen bewerken en converteer RAW-opnamen als je zwart-wit- of kleurenfoto's wilt maken.