Fotografie-tutorial: Kijk met een frisse blik naar fotografie

Handmatige instellingen
Hoewel Program AE (AE-programma) en de standaard opnamemodi (portret, landschap, sport, etc.) erg handig zijn en goede resultaten opleveren, kun je hiermee niet echt je eigen persoonlijkheid in je foto's leggen. Probeer daarom eens de modi voor de sluiterprioriteit (Av) en diafragmaprioriteit (Av).

Met Tv stel je de sluitertijd in, waarna de camera het bijpassende diafragma selecteert voor de juiste belichting. Een korte sluitertijd van bijvoorbeeld 1/250 of 1/500 seconde voorkomt bewegingsonscherpte en is daarmee ideaal voor scherpe beelden van bewegende onderwerpen. Een lange sluitertijd zorgt ervoor dat bewegende onderwerpen minder scherp worden weergegeven, waardoor de suggestie van snelheid wordt gewekt.

Met Av stel je het diafragma in, waarna de camera de sluitertijd kiest. Met het diafragma bepaal je de scherptediepte. Dit is het gebied van het onderwerp dat scherp wordt weergegeven op de afbeelding. Bij een groot diafragma, zoals f/4 of f/2.8, is de scherptediepte klein. Dit is ideaal voor portretfoto's, omdat je dan een scherp gezicht tegen een onscherpe achtergrond krijgt. Kies bij landschapfoto's voor een klein diafragma (f/16 of f/22).

De keuze tussen Tv of Av is een kwestie van ervaring. Experimenteer dus gewoon en kijk wat er gebeurt.

Live View gebruiken
Live View is de naam die Canon aan de real-time weergave van beelden op het LCD-display van je camera heeft gegeven. Deze functie zit tegenwoordig standaard op alle digitale camera's van Canon. Bij een aantal Digital IXUS- en PowerShot-modellen is er al helemaal geen sprake meer van een traditionele zoeker. Voor EOS-camera's is de zoeker van essentieel belang, aangezien dit onderdeel de camera tot een echte spiegelreflexcamera maakt.

De compositie bepalen met de camera tegen het oog is eenvoudig en je ziet meteen wat het resultaat wordt. Bovendien kun je de camera zo beter ondersteunen, zodat je minder last hebt van bewegingsonscherpte. De Live View-functie van de EOS-camera's komt pas echt tot zijn recht wanneer je de camera op een statief zet, zeker bij close-ups of nachtopnamen.

1  2  3  4