Fotografie-tutorial: Kijk met een frisse blik naar fotografie

Compensatie voor belichting
Er bestaat niet zoiets als de 'juiste' belichting. Iedereen heeft namelijk weer een ander idee van wat juist is. Je camera laat bijvoorbeeld details zien bij een onderwerp met tegenlicht, terwijl je eigenlijk alleen maar een silhouet wilt. Misschien wil je een donkere zonsondergang of een lichte sneeuwscène. Maar met een beetje kennis en ervaring kun je met je camera het gewenste resultaat bereiken.

Belichtingscompensatie maakt dit allemaal mogelijk. Met deze functie kun je de belichting in stappen van twee stops verhogen en verlagen, zodat je het beeld donkerder of lichter kunt maken. Verhoog de compensatie (+) voor extra belichting en dus een lichter beeld. Verlaag de compensatie (-) voor minder belichting en dus een donkerder beeld.

De beste manier is om eerst een opname te maken zonder belichtingscompensatie. Bekijk het resultaat op het LCD-display van je camera. Ben je tevreden met het resultaat? Zo niet, pas dan de belichtingscompensatie aan. Maak nog een opname. Blijf net zolang opnamen maken totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Met de juiste belichtingsinstelling op je camera behaal je een beter resultaat dan wanneer je naderhand de belichting moet bijwerken op je computer. Voor het beste resultaat kan een beetje oefening geen kwaad. Bovendien heb je dan een goede basisopname als je op de computer eventueel nog iets wilt bijwerken.

Witbalans
Als je vanuit het zonlicht de schaduw inloopt of vanuit een kamer met gewoon lamplicht een ruimte met TL-verlichting binnenwandelt, past je gezichtsvermogen zich automatisch aan zodat witte voorwerpen er nog steeds wit uitzien.

Canon heeft deze zelfde flexibiliteit in zijn camera's geïntegreerd in de vorm van een automatische witbalans. Aan de hand van deze functie worden de kleuren op een afbeelding zodanig aangepast dat de lichte gebieden wit worden. De overige kleuren worden op basis van deze wijzigingen aangepast voor een natuurgetrouwe weergave van de scène.

Scènes met een overheersende kleur kunnen echter verwarrend zijn voor het systeem, wat uiteindelijk tot een afbeelding met een gekleurde waas leidt. Je kunt dit voorkomen door de instellingen voor de witbalans aan te passen aan de lichtomstandigheden, bijvoorbeeld daglicht, bewolkt, flitser, lamplicht of TL-licht. Je moet alleen niet vergeten de instellingen weer te wijzigen bij een ander soort licht.

1  2  3  4