Fotografie-tutorial: licht

Een ander voordeel van 's morgens vroeg of 's avonds laat foto's maken, is dat de zon laag staat. Zo ontstaan mooie schaduwen die scènes vaak interessanter maken.

Soms betekent het natuurlijk ook dat het gehele onderwerp van je foto in de schaduw staat en dat is niet ideaal. Gelukkig verandert de positie van de zon in de loop van de dag. De zon komt (min of meer) op in het oosten en gaat (min of meer) onder in het westen. Als je dus genoeg tijd hebt, kun je de hele dag op dezelfde plek doorbrengen en wachten tot het moment waarop alles perfect is.

Als je op doorreis bent, is het natuurlijk niet altijd mogelijk om terug te komen als de omstandigheden beter geschikt zijn voor het maken van foto's.

Foto's maken van de lucht

De afbeelding die de camera vastlegt, is vaak niet precies wat we voor ogen hadden. Dynamisch bereik is de term waarmee het verschil in de helderheidsniveaus tussen donker en licht in een scène wordt beschreven. Op een bewolkte dag is het dynamische bereik laag, terwijl het op een zonnige dag hoog is.

Als je landschapsfoto's bekijkt die je met je camera hebt genomen, zie je wellicht een bleke lucht, ook al zag deze er blauw uit toen je de foto maakte. De camera heeft een belichting gebruikt om de details in de donkere tinten op de grond beter te doen uitkomen waardoor de heldere tinten van de lucht zijn overbelicht.

De sensors van digitale camera's hebben niet hetzelfde dynamische bereik als het menselijk oog. Veel van de moderne PowerShot- en IXUS modellen beschikken over i-Contrast (Intelligent Contrast Correction-technologie) waarmee het dynamische bereik automatisch wordt uitgebreid.

Als je camera niet over i-Contrast beschikt, kun je belichtingscompensatie gebruiken om de lucht juist te belichten, maar dat zou betekenen dat de grond onvoldoende wordt belicht.

Je kunt dit probleem gelukkig op verschillende manieren oplossen. Een van deze oplossingen hebben we al besproken: wachten. Maar als je niet kunt wachten, kun je fotografische technieken gebruiken.

1  2  3  4