Tips & Tricks: nachtfotografie

Onderwerpen

Nu je de technieken kent, kunnen we nadenken over de verlichting en onderwerpen.

De korte schemerperiode net nadat de zon is ondergegaan kan zeer effectief zijn. De lucht boven de horizon is dan nog steeds verlicht, ook al is de zon niet meer zichtbaar. Wanneer de zon laag in de lucht hangt, is het licht veel warmer dan wanneer de zon hoog aan de hemel staat. Daardoor zie je vaak zulke prachtige kleuren in de schemer. Iets soortgelijks gebeurt in de ochtendschemer, dus als je onderwerp zich niet in de juiste positie bevindt om van het avondschemerlicht te profiteren, kun je kijken of fotograferen met de zon aan de andere zijde een beter resultaat oplevert.

In steden worden lichten vaak als onderwerp gebruikt. Experimenteer met het fotograferen van neonverlichting en gebouwen in schijnwerpers. Fotografeer met verschillende belichtingen om alle mogelijke resultaten te zien. Direct na een regenbui is het mooi fotograferen, doordat verlichting in de natte straten en in plassen wordt gereflecteerd.

Ook vuurwerk vormt een mooi onderwerp. De standaardprocedure is om een lange sluitertijd in te stellen om zo de lichtsporen en het vuurwerk zelf mooi te kunnen vastleggen. Zet de camera op handmatige belichting (M-modus) en stel een diafragma tussen f/8 en f/16 en een sluitertijd van tussen de 5 en 10 seconden in. De sluitertijd hangt grotendeels af van de frequentie waarmee het vuurwerk ontploft.

Hoewel het mogelijk is dat de camera automatisch scherpstelt, zal deze er in het donker toch vaak moeite mee hebben. Het is daarom het beste om het objectief op handmatige scherpstelling (MF) te zetten en scherp te stellen op iets op dezelfde afstand als het vuurwerk.

Picture_Tutorial_p5
Vuurwerk, © Maciej Blum 2010, Canon EOS 350D

Ontdek meer
Hopelijk heb je door deze uitleg nu voldoende kennis en inspiratie om prachtige nachtfoto's te gaan maken. Voor meer inspiratie kun je terecht bij het Canon Professional Network (CPN), dat een enorme bron van informatie is. Je leest daar bijvoorbeeld over Alessandro Della Bella's passie voor nachtfotografie van de Zwitserse bergen.

1  2  3  4  5