Tips & Tricks: nachtfotografie

Ruisreductie

Lange belichtingstijden kunnen voor ruis in een foto zorgen. Hierdoor verliest de foto aan scherpte en detail. Alle recente EOS-camera's hebben een voorziening genaamd Long Exposure Noise Reduction (Ruisreductie lange sluitertijd) die in het instellingenmenu kan worden ingeschakeld.

Picture_Tutorial_p4
Leonardo da Vinci, © Alessandro Sciascia 2010, Canon EOS 20D

De camera verwijdert hiermee een groot deel van de ruis op het moment dat de opname naar de geheugenkaart wordt geschreven. Hierdoor heeft de camera echter wel twee keer zo lang nodig als de daadwerkelijke belichtingstijd. Bij een belichting van twee minuten zal het dus nog eens twee minuten duren voordat de opname op het scherm verschijnt. Gedurende die tijd kun je geen andere foto's maken.

Bij nachtfotografie is het aan te raden om in RAW te fotograferen. Hiermee heb je meer ruimte om het beeld achteraf in de Digital Photo Professional-software (DPP) van Canon aan te passen dan met JPEG-bestanden. Bovendien kun je dan Long Exposure Noise Reduction uitgeschakeld laten en ruisreductie achteraf in DPP toepassen.

1  2  3  4  5