Tips & Tricks: nachtfotografie

Handmatige belichting kiezen

Het kan lastig zijn om een goede automatische belichting voor nachtelijke scènes te bereiken. Dit komt deels doordat er grote donkere gedeelten in de scène zijn, en deels doordat verschillende belichtingen allemaal een goed resultaat kunnen geven.

Op die momenten is het goed om van de automatische belichtingsopties over te gaan op de handmatige belichtingsmodus (M). Wanneer je dit doet, wordt de belichtingscompensatieschaal een schaal voor de handmatige belichting. Als je de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde bijstelt totdat de markering zich op het nulpunt (het midden) van de schaal bevindt, krijg je dezelfde belichting als in een automatische stand.

Begin door een foto te maken met de aanbevolen belichting. Vervolgens stel je een van de belichtingswaarden bij - meestal de sluitertijd - en maak je nog een foto om te zien of het beeld hierdoor verbetert. Met enkele opnamen kom je zo tot een goed beeld. Stop echter niet op dat punt. Blijf experimenteren met verschillende belichtingen om te zien of er nog andere aantrekkelijke resultaten zijn.

Picture_Tutorial_p3
Museum voor islamitische kunst, © Rhandy Pelaez 2010, Canon EOS 550D

Bulb-belichting
Je kunt op je EOS-camera belichtingstijden van maximaal 30 seconden instellen. Met de 'Bulb-modus' (B) kun je echter nog veel langere belichtingstijden bereiken. Hoe de 'B'-modus wordt ingesteld, verschilt per model, dus raadplaag de instructiehandleiding van je camera voor meer informatie hierover.

Wanneer je in de 'B'-modus de ontspanknop ingedrukt houdt, wordt de sluiter geactiveerd en blijft deze openstaan totdat je de ontspanknop weer loslaat. Met een afstandsbediening kun je de sluiter in de open stand vergrendelen, zodat je de knop niet gedurende de hele belichting hoeft ingedrukt te houden.

De 'B'-modus is handig voor het fotograferen van de baan die sterren aan de nachthemel afleggen. De sterren lijken zich relatief aan de aardas te bewegen en tekenen een cirkelvormig pad in de lucht. Bulb-belichtingen kunnen ook handig zijn voor het fotograferen van maanverlichte scènes.

1  2  3   4  5