Tips & Tricks: nachtfotografie

Statieven

Hoe goed we ook ons best doen om stil te blijven staan, we bewegen altijd een beetje van links naar rechts of van voor naar achter. Een stevig statief op een solide ondergrond maakt minutenlange belichtingstijden zonder bewegingsonscherpte mogelijk.

Het enige risicovolle moment is het moment waarop je de ontspanknop indrukt om de belichting te beginnen. Het aanraken van de camera kan ertoe leiden dat deze licht gaat schudden. Het kan een of twee seconden duren voordat het schudden is afgenomen en dit kan invloed hebben bij belichtingen van enkele seconden.

Om dit te vermijden, kun je de ingebouwde zelfontspanner van je EOS-camera gebruiken. Hiermee zal eventuele beweging die ontstaat wanneer je de ontspanknop indrukt, zijn afgenomen wanneer de belichting start. De ontspanvertraging van 2 seconden is ideaal voor het fotograferen van stilstaande onderwerpen met de camera op statief.

Picture_Tutorial_p2
Straaltje hoop, © Marco Lieberwirth 2010, Canon EOS 400D

De sluiter op afstand ontspannen
Als je een bewegend onderwerp wilt fotograferen en de opname exact op een specifiek moment moet worden gemaakt, kun je een afstandsbediening van Canon gebruiken. De afstandsbediening heeft een kort snoer met een stekker die in de aansluiting voor externe bediening van de camera past. Aan het andere uiteinde van het snoer bevindt zich een kleine module met een knop. Wanneer je op de knop drukt, maakt de camera een foto zonder dat er risico bestaat dat de camera beweegt.

Picture_Tutorial_p2_02
Leeuw in de nacht, © Pierre Morlon 2010, Canon EOS 400D

Spiegel opklappen
Veel EOS-camera's hebben een voorziening voor het opklappen van de spiegel, die via een Custom Function (Aangepaste functie of voorkeuze-instelling) kan worden ingesteld. De reflexspiegel in de camera reflecteert licht naar de zoeker. Aan het begin van een belichting wordt de spiegel omhoog geklapt zodat het licht op de sensor achter in de camera valt. Er kunnen echter kleine trillingen optreden wanneer de spiegel bij zijn snelle beweging de schuimdempers raakt.

Met de spiegelopklapvoorziening wordt bij het indrukken van de ontspanknop alleen de spiegel opgeklapt. Je kunt vervolgens een seconde of twee wachten totdat de trillingen zijn afgenomen alvorens je de ontspanknop nogmaals indrukt om de sluiter te activeren.

1  2   3  4  5