Tips & Tricks: nachtfotografie

Nachtelijke opnamen met de EOS-camera

Berg je camera aan het eind van de dag niet op, want de nacht biedt ontzettend veel mogelijkheden voor mooie foto's.

Daarvoor dien je wel op de hoogte te zijn van een aantal handige technieken en voorzieningen, die we hier gaan bespreken.

• Bewegingsonscherpte
• Statieven
• De sluiter op afstand ontspannen
• Spiegel opklappen
• Handmatige belichting kiezen
• Bulb-belichting
• Ruisreductie
• Onderwerpen voor nachtfotografie

Picture_Tutorial_p1
Dublin bij nacht, © Shailesh Kulkarni, Canon EOS 500D

Bewegingsonscherpte
Het ligt misschien behoorlijk voor de hand, maar het eerste wat je opvalt is de afname van het licht. De sensor van de camera kan gevoeliger voor licht worden gemaakt door de ISO-waarde te vergroten. Tevens kun je met grote lensopeningen fotograferen, zodat meer licht de sensor bereikt. Maar uiteindelijk zul je toch met langere sluitertijden moeten werken om tot een goede belichting te komen.

Het probleem van langere sluitertijden is bewegingsonscherpte vanwege cameratrillingen. Wanneer je de camera in de hand houdt, kun je deze nooit volledig stil houden. Met langere sluitertijden wordt niet de mate van cameratrilling vergroot, maar wel de kans dat dit tot bewegingsonscherpte leidt. Ook een langere brandpuntsafstand vergroot de kans op bewegingsonscherpte, dus een tip voor nachtfotografie is om een objectief met korte brandpuntsafstand te gebruiken; 18 mm of 24 mm is daarvoor geschikt.

1   2  3  4  5