Vuurwerk laten vlammen

Goede foto's maken van vuurwerk kan lastig zijn. Houd daarom rekening met onderstaande punten

  • PowerShot en IXUS camera's hebben een speciale vuurwerkstand. Raadpleeg de gebruikershandleiding voor meer informatie.
  • Zet de focus van de camera op handmatig, als dat mogelijk is, en stel de focus in op oneindig
  • Kies de handmatige opnamemodus en stel het diafragma in op f/8. Kies een sluitertijd van ongeveer 1/60 seconde als je de camera met de hand vasthoudt of van vijf of zelfs tien seconden als de camera op een statief staat en een ISO-waarde van 400.
  • Zet de camera in de filmmodus en leg vast wat er gebeurt.

Straten in een stad

Straten in een stad zien er 's avonds totaal anders uit. De etalages geven licht, neonreclames verspreiden kleuren en zelfs de gewone straatverlichting kan voor een romantisch effect zorgen. Als je dan ook nog fotografeert nadat het heeft geregend, worden alle lichten weerkaatst in de wegen en de stoepen en dat geeft de foto een extra dimensie.

Magische bewegingen 
Je kunt je camera stil houden bij lange belichtingstijden, maar wat gebeurt er dan met het onderwerp? Het onderwerp is voor een groot deel waarschijnlijk statisch, bijvoorbeeld een gebouw en de voorgrond. Wat er dan wel beweegt zijn bijvoorbeeld auto's en mensen. 's Avonds hebben auto's de verlichting aan en dat zorgt voor fraaie lichtstrepen op foto's als je een belichtingstijd van enkele seconden gebruikt.

Mensen die in het donker voorbij lopen zien er dan uit als langgerekte geesten – je kunt dwars door ze heen kijken omdat de achtergrond achter deze personen gedurende een deel van de belichtingstijd wel is vastgelegd.

Naar de galerij
Denk dus niet dat er vanwege het ontbreken van licht minder mogelijkheden voor fotografie zijn. Neem je camera mee naar buiten en probeer de tips uit deze tutorial eens uit. Vervolgens plaats je je favoriete foto's in de galerij en wie weet, staat jouw foto volgende maand wel tussen onze mooiste foto's!

1  2  3  4