Schemering

Een van de beste momenten om 's avonds te fotograferen is net na zonsondergang. Hoewel de zon dan al achter de horizon is verdwenen, geeft hij nog wel een beetje licht. De lucht ziet er dan voor het menselijk oog al behoorlijk donker uit, maar de camera pikt dit licht op bij een lange belichtingstijd, waardoor het object dat je fotografeert een diepblauwe achtergrond krijgt. Als de schemering eenmaal voorbij is, wordt de achtergrond gewoon zwart.

Vooral het fotograferen van gebouwen en monumenten in de schemering geeft een mooi resultaat. Kijk zelf maar eens hoe het licht deze foto van de Eiffeltoren beïnvloedt.

Reeks zonsondergang
Als je goed wilt zien welke gevolgen de schemering heeft voor een foto, maak je een reeks foto's vanaf ongeveer één uur vóór zonsondergang tot ongeveer één uur na zonsondergang. Dat kost je een paar uur, maar dan zie je wel goed hoe de lucht verandert.

Ga op zoek naar een interessant onderwerp en plaats dat op de voorgrond of op middelgrote afstand. Een gebouw of standbeeld is daar zeer geschikt voor. Plaats de camera op een statief, zodat de positie voor alle foto's identiek is. Niet essentieel, maar probeer ervoor te zorgen dat je alle foto's vanaf ongeveer dezelfde positie maakt.

Voor dit experiment is een onbewolkte lucht gewenst. Neem de eerste foto ongeveer een uur voor zonsondergang en neem vervolgens elke tien à vijftien minuten een nieuwe foto. Doe dat tot ongeveer één uur na zonsondergang. Als je de foto's vervolgens in de juiste volgorde bekijkt, zie je de lucht veranderen van blauw in rood, vervolgens in donkerblauw en ten slotte in zwart.

1  2  3  4