Flitsbesturing

Een voor de hand liggende oplossing bij weinig licht is het toevoegen van meer licht. De meeste camera's zijn voorzien van een ingebouwde flitser. Flitsen kan handig zijn voor het fotograferen van mensen, zowel binnen als buiten, maar over het algemeen is dit geen goede oplossing voor fotograferen in het donker. Om te beginnen is een flitser gewoon niet krachtig genoeg om een hele straat of een hele scène te verlichten. Ten tweede zijn scènes in het donker vaak mooi vanwege de bestaande verlichting. Als je daar zelf licht aan toevoegt, verlies je de sfeer.

Veel camera's flitsen automatisch bij weinig licht. Als je echt mooie foto's wilt maken in het donker, moet je de automatische flitser uitschakelen. Op de meeste compacte digitale camera's is het mogelijk de ingebouwde flitser uit te schakelen. Raadpleeg daarvoor de handleiding van de camera. EOS camera's activeren de flitser automatisch in de volautomatische modus (groen vierkant), de portretmodus en de macromodus. Gebruik deze dus niet als je in het donker wilt fotograferen.

Belichtingstijd
Belichten in het donker kan lastig zijn. Een scène bevat vaak grote donkere gebieden, met slechts een paar lichte plekken. Het automatische belichtingssysteem van de camera kan daardoor in de war raken en dat resulteert in een foto die te donker is, of juist te licht. Met digitale camera's is dat niet echt een probleem. Neem de foto met het automatische belichtingsysteem en bekijk het resultaat op het LCD-scherm. Als de belichting niet in orde is, pas je belichtingscompensatie toe en maak je de foto opnieuw.

De meeste camera' s zijn voorzien van een belichtingscompensatie in stops tussen +2 en -2. Als de foto te donker is, gebruik dan een compensatie van +1 of +2. Gebruik een compensatie van -1 of -2 als de foto te licht is. Experimenteer met de verschillende instellingen tot je het gewenste resultaat hebt.

1  2  3  4