Omgaan met situaties waarbij weinig licht aanwezig is

's Avonds zien zelfs de meest bekende plekken er totaal anders uit. Een mooie gelegenheid om eens een aantal bijzondere foto's te maken. Dus doe je jas aan, neem je camera mee en gebruik deze tips en tricks om geweldige foto's in het donker te maken.

Hoe je het avondlicht zo mooi mogelijk kunt vastleggen, leer je in deze tips en tricks. De volgende onderwerpen komen aan bod:

• Omgaan met situaties waarin minder licht aanwezig is
• Zorgen voor de juiste belichting
• Weten wanneer je foto's kunt nemen
• Suggesties voor onderwerpen

Nachtvisie
De digitale sensor in de camera is voor een deel vergelijkbaar met het menselijk oog. Als de hoeveelheid licht afneemt, moet je ervoor zorgen dat er meer licht in de sensor komt. Vergroot daarvoor het diafragma van de lens. De sensor bestaat uit miljoenen receptoren, beter bekend als pixels (een afkorting van 'picture elements'). De sensor kan gevoeliger worden gemaakt voor licht door de ISO-instelling van de camera te verhogen. Dit versterkt de lichtsignalen nadat deze door de pixels zijn ontvangen.

Er kleeft helaas een nadeel aan het versterken van de lichtsignalen. Ongewenste signalen worden ook versterkt en boven een bepaald niveau veroorzaken deze ruis (gekleurde spikkels in de foto worden ruis genoemd). De nieuwste compacte digitale camera's van Canon zijn voorzien van het HS System, waardoor het ruisniveau tot wel 60% wordt verlaagd. Meer informatie over het HS System.

Zelfs bij de hogere ISO-instellingen van het HS System kun je de sluitertijd 's avonds aanzienlijk langer instellen. Het gebruik van een statief of een cameralamp is de beste optie om ervoor te zorgen dat de camera tijdens het maken van de foto niet beweegt. Als je echter geen statief of cameralamp bij de hand hebt, zorg er dan voor dat de camera op een vlakke, stabiele ondergrond wordt geplaatst, zoals een lage muur, een stoel of het dak van een auto.

1   2  3  4