EOS tutorial

Tips & tricks met je EOS DSLR

Een nieuw jaar, vol nieuwe ervaringen, nieuwe mogelijkheden en nieuwe uitdagingen. Een nieuw jaar biedt ook een nieuwe kans om terug te blikken op de reis die je hebt afgelegd en om te zien hoe ver je bent gekomen als fotograaf. Kijk terug op de foto's en video's waar je trots op bent en de gebieden waarop je graag zou willen verbeteren. Gebruik het komende jaar om nieuwe grenzen te stellen en je vaardigheden te verbeteren.

Een nieuw jaar - Canon
Paolo Marco Mañalac – Suug
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


  • Bekijk je foto's
  • Ontdek de mogelijkheden van je camera
  • Verbeter je foto's met een project
  • Beoordeel je foto's
  • Verbeter je foto-opties
  • Bedien je camera op afstand
  • Maak EOS-video's


Bekijk je foto's

Je maakt in een jaar waarschijnlijk honderden, zo niet duizenden foto's. Als je je favoriete foto's snel wilt terugvinden om te bekijken, is het belangrijk dat je je foto's goed ordent. Je kunt hier meteen mee beginnen door het classificatiesysteem op je camera consequent te gebruiken. Als je dit systeem op je camera bijhoudt, zal je bewerkingsprogramma je invoer herkennen. Hierdoor kun je je foto's ordenen zodra je ze uploadt naar je computer.


Ontdek de mogelijkheden van je camera

Zodra je je foto's hebt geordend, kun je ze bekijken om te zien of je een bepaalde stijl vaak gebruikt. Fotografen gebruiken vaak dezelfde camerastanden voor al hun foto's. Neem de tijd om je gebruiksaanwijzing te lezen, of bekijk de online tutorials om onbekende camerastanden te verkennen en vertrouwd te raken met alle eigenschappen van je camera.

Tips & tricks: als je altijd de automatische modus gebruikt, kun je het effect van de verschillende scènemodi heel goed zien. Voor de beste foto's van mensen is de portretmodus beter dan de automatische modus om de onderwerpen te scheiden van de achtergrond. En als je binnenshuis en bij weinig licht een foto wilt maken, zal de modus Nachtportret het omgevingslicht combineren met de flitser.


Verbeter je foto's met een project

Je kunt je vaardigheden verbeteren door je eigen persoonlijke project aan te gaan waarbij je meer foto's moet maken. Het project dat je kiest geeft je een reden om je camera regelmatig te gebruiken, en dat is nou net de beste manier om te leren mooiere foto's te maken. Je kunt ervoor kiezen om gedurende een heel jaar of een andere periode een bepaald onderwerp vast te leggen, zoals vrienden of familie. Verander de locatie, de outfits of de stijl van je foto's om ze interessanter te maken.

Een nieuw jaar - Canon
Stig Nygaard – Centraal Station
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Beoordeel je foto's

Bij veel EOS-camera's kun je de foto's op de geheugenkaart beoordelen met behulp van sterren, op een schaal van nul tot vijf sterren. Het beoordelen van foto's is een handige manier om je beste foto's te markeren en terug te vinden wanneer je ze wilt terugzien op de camera zelf, op een aangesloten televisie of op de computer.

Canon’s software, zoals Digital Photo Professional (DPP) en andere programma's zoals Photoshop en Lightroom, ondersteunen de classificatie. Op camera's die deze classificatie gebruiken, kun je zelfs tijdens het terugkijken wisselen tussen beoordeelde foto's. Hierdoor kun je sneller de beste foto's op je geheugenkaart laten zien.


Verbeter je foto-opties

Door een nieuw accessoire aan je camera te koppelen, kun je nog creatiever te werk gaan bij het maken van foto's. Zo kun je een andere soort objectief proberen. Kies voor een breedhoeklens om meer in de foto te passen of ga voor een telelens om voorwerpen in de verte naar je toe te halen. Je kunt zelfs een macrolens proberen om kleine voorwerpen te vergroten.

Een nieuw jaar - Canon
Aaron Stidwell – Macro!
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Tips & tricks: probeer een Speedlite-flitser in combinatie met je camera om voorwerpen veraf te belichten. Als je een geïntegreerde Speedlite transmitter hebt, kun je ook de losse flitser gebruiken voor creatieve fotografie.


Een nieuw jaar - Canon
Edward Corpus – Snowboarder
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Bedien je camera op afstand

Sluit je EOS-camera aan op een computer en gebruik de Canon EOS Utility-software om de instellingen van je camera via je computer te wijzigen. Door te experimenteren met binnenfoto's van stillevens en macro-onderwerpen krijg je de software en de eigenschappen van je camera sneller onder de knie.

Tips & tricks: als je de software-CD van je camera nergens meer kunt vinden, kun je de nieuwste versie downloaden vanaf Canon's website.


Maak EOS-video's

Hollywood, opgepast! EOS-camera's maken ook geweldige video's. Het maken van video's is eenvoudig: met de functie Films opnemen kun je korte clips filmen waar je camera één filmbestand van zal maken.

Tips & tricks: gebruik een statief of een microfoon om de kwaliteit van je video's te verbeteren.


Upload je opname in Canon's Galerij

Ben je geïnspireerd om iets nieuws te proberen met je camera? Stuur je foto's dan naar Canon's Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Hier kun je eenvoudig je afbeeldingen uploaden.