Tutorials voor compactcamera's

Tips & tricks met je compactcamera

Een nieuw jaar, vol nieuwe ervaringen, nieuwe mogelijkheden en nieuwe uitdagingen. Een nieuw jaar biedt ook een nieuwe kans om terug te blikken op de reis die je hebt afgelegd en om te zien hoe ver je bent gekomen als fotograaf. Kijk terug op de foto's en video's waar je trots op bent en de gebieden waarop je graag zou willen verbeteren. Gebruik het komende jaar om nieuwe grenzen te stellen en je vaardigheden te verbeteren.

Een nieuw jaar - Canon
Georgie Pauwels – Kleurrijk
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


  • Kijk vooruit
  • Online opslag van foto's
  • Kijk terug en leer
  • Probeer eens in RAW te fotograferen
  • Leer de Handmatige modus gebruiken


Kijk vooruit

Neem de tijd om onderzoek te doen naar gebeurtenissen in het komende jaar waarbij je prachtige foto's zou kunnen maken. Als je je goed voorbereidt, kun je ook de mogelijkheden van je camera beter leren kennen om zo de mooiste foto's te maken.

Leer vooraf hoe je je camera moet instellen om schitterende stadsgezichten te fotograferen. Als je dan nieuwe steden bezoekt, weet je precies hoe je camera werkt. Op deze manier kun je betere foto's maken.


Online opslag van foto's

Foto's zijn kostbaar. De geheugenkaart van je camera zit waarschijnlijk vol foto's, die je het liefst wilt organiseren en opslaan. Zo kun je ze bijvoorbeeld opslaan op een online fotowebsite zoals irista. Dan weet je dat je creaties veilig zijn en kun je in slechts een paar klikken aangeven welke foto's je wilt delen met je vrienden, familie of de rest van de wereld.


Kijk terug en leer

Als je veel foto's hebt gemaakt, is het altijd een goed idee om ze na te gaan om te zien hoe je het komende jaar nog mooiere foto's kunt maken. Veel fotografen gebruiken automatische instellingen. Door een beetje met deze instellingen te spelen, kun je al snel betere foto's maken.

Tip & tricks: je kunt vaak het meeste leren van de foto's die je niet zo mooi vindt.


Probeer eens in RAW te fotograferen

RAW-opnamen leveren de beste kwaliteit. Sommige PowerShot-camera's, meestal die uit de G-serie, kunnen RAW-afbeeldingen maken. Lees de gebruiksaanwijzing van je camera om te leren wat de mogelijkheden zijn van jouw toestel. Om RAW-afbeeldingen te kunnen bewerken op je computer, heb je speciale software nodig. Je kunt Canon’s Digital Photo Professional downloaden vanaf Canon's website om PowerShot RAW-afbeeldingen te verwerken.

Een nieuw jaar - Canon
Stig Nygaard – De zweefmolen
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Leer de Handmatige modus gebruiken

Als je de Handmatige modus gebruikt, kun je zelf bepalen hoe je foto's eruit komen te zien. Zo kun je de sluitertijd en het diafragma instellen: je kunt zelfs de ISO aanpassen. Hierdoor kun je op creatieve wijze foto's maken. De meeste camera's in de PowerShot SX-serie en G-serie hebben een handmatige modus.

Begin eerst met Auto ISO en kies dan de sluitertijd om te bepalen hoe je beweging wilt vastleggen. Bij weinig licht zal een lange sluitertijd bewegingen op kunstzinnige manier vastleggen, waardoor je foto's een stuk mooier worden.

Gebruik het diafragma om de dieptewerking van de foto te bepalen. Kies hiervoor de laagste f-stopwaarde en probeer dicht bij je onderwerp te komen. Zo krijg je meer diepte in je foto en wordt het onderwerp gescheiden van de achtergrond.

Een nieuw jaar - Canon
Disco-Dan – De eenzame emmer
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Upload je foto naar Canon's Galerij

Ben je geïnspireerd om iets nieuws te proberen met je camera? Stuur je foto's dan naar Canon's Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Hier kun je eenvoudig je afbeeldingen uploaden.