Gids: Een modus gebruiken

Weg van de volautomatische stand

Picture_Tutorial_p3Modus Landscape (Landschap)

De modus Landscape (Landschap) is geschikt voor grote open ruimten waarin je maximale zichtbaarheid en scherpte wilt hebben. De camera kiest op basis van de omstandigheden een sluitertijd. In deze modus worden beelden geproduceerd met levendige blauwe en groene tinten.

Wat je EOS doet: De camera stelt een klein diafragma in om alles scherp in beeld te krijgen. In omstandigheden met weinig licht kan er een lange sluitertijd worden ingesteld, wat tot bewegingsonscherpte kan leiden. In die gevallen knippert de sluitertijdindicator en is het aan te raden om de camera op een stabiele ondergrond of op een statief te plaatsen, om onscherpe opnamen te voorkomen. De Picture Style Landschap wordt geselecteerd, waarmee de kleuren die veel in de natuur voorkomen, zoals blauw en groen, rijk en helder worden weergegeven.

Picture_Tutorial_p3_02
North West Highlands, © Tony Foster 2011, Canon EOS-1D Mark IV

Andere soorten foto's die je kunt proberen: De modus Landscape (Landschap) is niet alleen geschikt om natuurschoon vast te leggen. Je kunt deze modus ook prima gebruiken als je op vakantie bent in een dorpje of stad, en met name op heldere, zonnige dagen. Je EOS produceert dan scherpe en levendige reisfoto's.

Objectiefoptie:EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM*
Met dit kleine en lichte ultragroothoekobjectief leg je landschappen in al hun glorie vast.

Volgende stappen

Nu is het tijd om je EOS te pakken en aan de slag te gaan met de basismodi waarover je gelezen hebt. Als je meer wilt weten over hoe je de verschillende modi op je EOS kunt gebruiken om foto's met een andere, creatieve uitstraling te maken, kan deze Tips & Tricks je op weg helpen.

* Vereist vattingadapter EF-EOS M voor EOS M of een Canon DSLR-body met EF-S-vatting, aangegeven door een wit vierkantje op de objectiefvatting.

1  2  3