Gids: Een modus gebruiken

Weg van de volautomatische stand

Picture_Tutorial_p2Modus Portrait (Portret)

Bij de modus Portrait (Portret) worden de optimale instellingen voor het fotograferen van mensen gekozen. De camera produceert daarmee foto's met een maximale achtergrondonscherpte en zachte, aantrekkelijke huidtinten. Als je de ontspanknop ingedrukt houdt, worden er aan een stuk door foto's gemaakt. Op die manier krijg je het onderwerp met de ogen helemaal open en met de ideale gezichtsuitdrukking op de foto. De ingebouwde flitser wordt geactiveerd als je in de schaduw of bij weinig licht fotografeert en zorgt zo voor extra verlichting.

Picture_Tutorial_p2_02
Wake me up inside, © Christian Oliver Harris 2012, Canon EOS 1000D

Wat je EOS doet: De camera stelt een groot diafragma in zodat er een maximale achtergrondonscherpte ontstaat en kiest op basis van de omstandigheden een geschikte sluitertijd voor fotograferen vanuit de hand en een lage ISO-waarde, zodat je foto's ruisvrij zijn. De Picture Style Portret wordt geselecteerd, waardoor de scherpte iets wordt teruggebracht en natuurlijke huidtinten worden geproduceerd. De ingebouwde flitser (met rode-ogenreductie) wordt geactiveerd als de camera probeert een sluitertijd in te stellen die tot bewegingsonscherpte kan leiden.

Andere soorten foto's die je kunt proberen: Voedselfotografie en stillevens kunnen ook prima in de modus Portrait (Portret) als je een maximaal vervaagde achtergrond wilt om het onderwerp mooi te isoleren.

Objectiefoptie:EF 50mm f/1.8 II¹
Door zijn compacte en lichte ontwerp en groot maximaal diafragma is dit een perfecte keus voor portretten.

* Vereist vattingadapter EF-EOS M voor EOS M.

Picture_Tutorial_p2_03Sportmodus

De sportmodus is geschikt voor het fotograferen van bewegende onderwerpen zoals auto's, surfers of atleten. Met deze modus worden de kortst mogelijke sluitertijden gebruikt. De camera schakelt over op een scherpstelmodus waarmee je onderwerpen kunt volgen door de ontspanknop half ingedrukt te houden. Druk de ontspanknop volledig in om de foto te maken. Als je de ontspanknop ingedrukt houdt, worden er aan een stuk door foto's gemaakt, zodat je altijd het perfecte moment vastlegt.

Picture_Tutorial_p2_04
Got Cable, © Alexander Jung 2013, Canon EOS 5D Mark III

Wat je EOS doet: In de sportmodus stelt de camera automatisch een korte sluitertijd in om de actie te bevriezen en te voorkomen dat het onderwerp door zijn beweging onscherp wordt vastgelegd. Er wordt een groot diafragma ingesteld om de achtergrond zo onscherp mogelijk te maken en het onderwerp op die manier van de achtergrond los te maken. De Picture Style Standaard wordt gebruikt voor een uitgebalanceerde kleur en scherpte. De ingebouwde flitser wordt uitgeschakeld, zodat de camera in situaties met weinig licht wellicht een hoge ISO-waarde kiest om toch een korte sluitertijd te kunnen gebruiken.

Iets om te proberen: Een korte sluitertijd is niet alleen nuttig voor sportactie. Ook bij kinderen en dieren kan een korte sluitertijd bijzonder nuttig zijn om onscherpte door hun bewegingen te voorkomen. Bovendien is de continu-opnamefunctie bij de sportmodus erg handig; je maakt daarmee een heleboel foto's en kiest naderhand de beste opnamen met de leukste uitdrukkingen uit.

Objectiefoptie:EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II²
Dit compacte en betaalbare objectief met krachtige teleprestaties brengt je dicht bij de actie.

² Vereist vattingadapter EF-EOS M voor EOS M of een Canon DSLR-body met EF-S-vatting, aangegeven door een wit vierkantje op de objectiefvatting.

1  2  3