Gids: Een modus gebruiken

Weg van de volautomatische stand

Volautomatisch (het 'groene vierkantje') is voor nieuwe bezitters van een Canon-camera vaak het beginpunt op het hoofdinstelwiel.

In veel gevallen levert dit prachtige resultaten, maar een van de hoofdredenen voor de aanschaf van een EOS is toch wel alle creatieve mogelijkheden die je hebt als je op een van de andere modi overschakelt.

Als je nog aan het begin van je creatieve ontdekkingstocht staat, zijn de basismodi een goede plek om te beginnen. In deze gids behandelen we vier van deze modi en wordt uitgelegd welke belichtingsinstellingen worden aangepast en waarom, zodat je iets meer over het gebruik van je EOS leert.

• Close-up
• Portrait (Portret)
• Sports (Sport)
• Landscape (Landschap)

Picture_Tutorial_p1Modus Close-up

In de modus Close-up worden de optimale instellingen gekozen voor het fotograferen van kleine onderwerpen en om heel dichtbij te komen. De camera produceert opnamen met een aangename achtergrondonscherpte en de opnamen hebben een goed gebalanceerde kleur en scherpte. Wanneer er weinig licht is, wordt de ingebouwde flitser geactiveerd om het onderwerp te helpen verlichten.

Picture_Tutorial_p1_02
Naked poppy
, © Chrissie Barrow 2011, Canon EOS 450D

Wat je EOS doet: In de modus Close-up wordt er een groot diafragma gekozen waardoor beelden met een aantrekkelijke achtergrondonscherpte ontstaan. De Picture Style Standaard wordt gebruikt voor een uitgebalanceerde kleur en scherpte. Er wordt een sluitertijd ingesteld waarmee bewegingsonscherpte door trillen van de camera wordt voorkomen, en waar dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld in situaties met weinig licht, wordt de ingebouwde flitser geactiveerd. Bij weinig licht kan de camera ook een hoge ISO-waarde instellen.

Andere soorten foto's die je kunt proberen: Als je iets via internet wilt verkopen, maakt een goede foto veel verschil. Stel je camera in op de modus Close-up om het voorwerp van de achtergrond te isoleren. Met een zorgvuldige compositie bereik je een mooi en hopelijk winstgevend resultaat.

Objectiefoptie:EF-S 60mm f/2.8 Macro USM*
Als je heel dicht op je onderwerp wilt komen, is een speciaal macro-objectief een must.

* Vereist vattingadapter EF-EOS M voor EOS M of een Canon DSLR-body met EF-S-vatting, aangegeven door een wit vierkantje op de objectiefvatting.

1  2  3