Tips & Tricks: macrofotografie

Natuurlijke belichting

Gebruik waar mogelijk natuurlijk licht of omgevingslicht voor je macrofoto's. Als je binnen werkt, plaats je onderwerp dan op een tafel bij een raam, zodat je bij daglicht kunt fotograferen.

Als het licht dat door het raam valt te fel is, zet dan een stuk wit karton aan de andere kant van je onderwerp. Het licht wordt nu gereflecteerd naar de schaduwkant van het onderwerp. Je kunt experimenteren met de hoek en de afstand van het stuk karton en zo de lichteffecten voor een groot deel zelf bepalen.

Tut_04-EOS_image01.jpg
Olifantpijlstaart, You Connect-lid Dean Powell, Canon PowerShot G5

Ook buiten kun je een stuk wit karton gebruiken als je kleine onderwerpen fotografeert. Het is verrassend om te zien hoeveel effect zo'n kleine reflector kan hebben. Het stuk karton hoeft niet in een standaard te staan, je houdt het gewoon dichtbij het onderwerp (maar buiten de beeldhoek) terwijl je de foto neemt.

Flitslicht
Het is over het algemeen niet raadzaam om de ingebouwde flitser van je EOS voor macrofotografie te gebruiken, omdat flitslicht te fel kan zijn voor een juiste belichting. De afstand tussen de flitser en het objectief kan tot gevolg hebben dat het meeste licht over het onderwerp heen of erlangs gaat.

Probeer een of meer Speedlite-flitsers los van een EOS-camera te gebruiken, hetzij met een off-camera flitsschoenkabel of met het draadloze systeem van Speedlite. Daarmee kun je de flitser verder van het onderwerp verwijderen dan de camera om de belichting een handje te helpen. Bovendien kun je de flitserkop kantelen, zodat het licht het onderwerp bereikt. Met een Speedlite-flitser en een stuk wit karton als reflector kun je het onderwerp voortreffelijk belichten.

Als je een ingebouwde flitser moet gebruiken, probeer dan je onderwerp aan drie kanten en aan de bovenkant met wit karton te omringen. Het flitslicht dat het onderwerp bereikt, wordt ook door het karton gereflecteerd, waardoor het licht zachter wordt en meer diffuus.

1  2  3  4  5