Tips & Tricks: macrofotografie

Compositie en scherpstellen

Houd het onderwerp in het midden van het kader als je de camera dichterbij brengt, dat maakt het beeld vaak boeiender.

Tut_03-EOS_image01.jpg
Topmoment, You Connect-lid Willem Melssen, Canon EOS 50D

De achtergrond wordt minder belangrijk, want die is meestal onscherp. Dat komt omdat de scherptediepte minimaal is. De scherptediepte is het gebied van de foto dat scherp is. Wanneer je een landschap fotografeert met een groothoekbrandpuntsafstand (bijvoorbeeld 28 mm), kan de scherptediepte variëren van enkele meters voor de camera tot oneindig. Maar met macrofotografie is de scherptediepte uiterst beperkt, soms tot niet meer dan enkele millimeters.

Als je kiest voor diafragmaprioriteit AE (Av-modus) en een klein diafragma (zoals f/16 of f/22), neemt de scherptediepte iets toe, maar dit betekent wel dat je een lange sluitertijd moet instellen, met het risico dat de foto onscherp wordt door beweging van de camera. Als je een korte belichtingstijd moet gebruiken, verhoog dan de ISO ter compensatie.

Met een zeer beperkte scherptediepte is nauwkeurig scherpstellen van cruciaal belang. Schakel zo mogelijk automatisch scherpstellen uit en stel handmatig scherp. Zo kun je zelf het optimale brandpunt kiezen, in plaats van dit aan de camera over te laten. 

1  2  3   4  5