Tips & Tricks: macrofotografie

De apparatuur die je nodig hebt

Bij macrofotografie houd je de camera meestal dichter bij het onderwerp van je foto. Het effect van een beweging van je camera is dan groter, waardoor de foto onscherp kan worden. Als je een statief gebruikt, blijft de camera tijdens de belichting stabiel.

Je kunt het beste een stevig statief gebruiken, maar elk statief is beter dan geen statief. Fotografeer je voorwerpen die je op een tafel kunt plaatsen, dan kun je voor de kleinere EOS-modellen een tafelstatief gebruiken.

Tut_02-EOS_image01.jpg
Titaniet & ijzerhoornblende, You Connect-lid Matteo Chinellato, Canon EOS 7D

Macro-objectieven
Het beste EOS-accessoire voor close-upfoto's is een macro-objectief Een macro-objectief bevestig je op de gewone manier op je camera, waarna je oneindig kunt scherpstellen. Maar dankzij het grotere scherpstelbereik kun je levensgrote foto's maken. Canon biedt een breed assortiment macro-objectieven om aan alle eisen te voldoen.

Alternatieven
Macro-objectieven zijn prima als je vaak close-upfoto's maakt, maar een minder kostbare optie is een close-upfilter. Zo'n filter schroef je voor het bestaande objectief. Een close-upfilter neemt weinig ruimte in beslag, maar kan de mogelijkheden van een cameraobjectief van karakter veranderen. Het is het ideale accessoire als je niet te veel wilt meenemen als je op stap gaat.

Er zijn twee soorten Canon close-upfilters: de 250D en de 500D. De 250D is krachtiger dan de 500D en vergroot sterker.

Een andere mogelijkheid is de extension tube. Ook deze accessoire kun je in combinatie met je huidige objectief gebruiken. Een extension tube plaats je tussen de het objectief en de camera, waardoor de afstand tot de sensor groter wordt en je de camera dichterbij het onderwerp kunt scherpstellen. Een extension tube is het beste geschikt voor cameraobjectieven met een brandpuntsafstand van 100 mm en minder.

Er zijn twee Canon-extension tubes: EF12 II en EF25 II. Het getal heeft betrekking op de lengte van de buis; de buis van 25 mm vergroot sterker dan de buis van 12 mm.

1  2   3  4  5