Tips & Tricks: macrofotografie

De foto maken

Hoewel een statief belangrijk is om je camera stil te houden tijdens de belichting, is het meestal nog niet genoeg om een scherpe macrofoto te maken.

Door het indrukken van de sluiterknop kan de camera bewegen, waardoor de afbeelding aan scherpte verliest. Dit kun je voorkomen door de zelfontspanner van de camera te gebruiken. Dit biedt twee of tien seconden respijt tussen het moment dat je op de sluiterknop drukt en de werkelijke opname, lang genoeg om een eventuele beweging weg te laten ebben.

Tut_04-DSC_image01.jpg
Nest, You Connect-lid Dobra Rozsa, Canon EOS 40D

Bij camera's uit de PowerShot G-serie kun je ook draadloos te werk gaan, met de afstandsbediening RS-60E3.

Ten slotte, vergeet niet dat een stilstaande camera niet helpt als het onderwerp beweegt. Een bloem kan voor het oog doodstil staan, maar in close-up wordt elke kleine beweging uitvergroot. Je kunt dit voorkomen door een windscherm van gekleurd karton of doorzichtig plastic om het onderwerp heen te plaatsen. Je lost het probleem ook op door de bloemen binnen op tafel te fotograferen.

Kom maar heel dichtbij en laat ons de resultaten zien!
Je hebt nu gelezen hoe je geslaagde macrofoto's kunt maken. De volgende stap is nu om zelf uit te proberen wat je hebt geleerd. Stuur je favoriete foto's in en wie weet staan ze volgende maand in de Galerij.

1  2  3  4