Tips & Tricks: macrofotografie

De apparatuur die je nodig hebt

Bij macrofotografie houd je de camera meestal dichter bij het onderwerp van je foto. Het effect van een beweging van je camera is dan groter, waardoor de foto onscherp kan worden. Als je een statief gebruikt, blijft de camera tijdens de belichting stabiel.

Je kunt het beste een stevig statief gebruiken, maar elk statief is beter dan geen statief. Fotografeer je voorwerpen die je op een tafel kunt plaatsen, dan kun je voor je PowerShot of IXUS een tafelstatief gebruiken.

Tut_02-DSC_image01.jpg
Titaniet & ijzerhoornblende, You Connect-lid Matteo Chinellato, Canon EOS 7D

Macro instellen op je camera
De meeste IXUS- en PowerShot-camera's hebben een macrostand waarmee je tot op een paar centimeter van je onderwerp kunt scherpstellen. Als je nog nooit hebt geprobeerd om de minimumafstand uit te vinden waarop je je camera nog kunt scherpstellen, is dit een mooi moment. Je zult versteld staan hoe dicht je bij je onderwerp kunt komen. Raadpleeg de handleiding van je camera om te zien hoe je in het focusbereik de macrostand instelt.

Compositie en scherpstellen
Houd het onderwerp in het midden van het kader als je de camera dichterbij brengt, dat maakt het beeld vaak boeiender.

De achtergrond wordt minder belangrijk, want die is meestal onscherp. Dat komt omdat de scherptediepte minimaal is. De scherptediepte is het gebied van de foto dat scherp is. Met macrofotografie is de scherptediepte uiterst beperkt, soms tot niet meer dan enkele centimeters.

Als je je camera handmatig kunt bedienen, schakel dan diafragmaprioriteit AE (Av-modus) in. Gebruik een klein diafragma (groot f-getal) om de scherptediepte te vergroten en een groot diafragma (klein f-getal) om de scherptediepte te verkleinen en de achtergrond onscherper te maken. Met een zeer beperkte scherptediepte is nauwkeurig scherpstellen van cruciaal belang. Bij PowerShot S-camera's en camera's uit de SX- of G-serie kun je de functie voor automatisch scherpstellen uitschakelen en handmatig scherpstellen. Zo kun je zelf het optimale brandpunt kiezen, in plaats van dit aan de camera over te laten.

1  2  3  4